Pengalaman Menjadi First Year Student di Universiti Malaya

UPDATE: 18 Ogos 2017

Bismillah.


INTRODUCTION

Alhamdulillah, setelah lama tidak menulis, tak sangka pula saya boleh menulis semula tentang pengalaman dan pengajaran yang saya tempuhi, terutamanya sepanjang menjadi mahasiswa tahun pertama di UM.

Bagi yang first time baca blog saya, sebelum ini saya pernah menulis blog, terutama untuk pelajar Pusat Asasi Sains UM (PASUM) mengenai PASUM semasa saya menjadi Fasilitator Pelajar (FP) sewaktu Minggu Suai Kenal (MSKP)  PASUM sesi 2016/2017. Atas permintaan mereka dan melihat pembacaan blog juga sangat penting untuk berkongsi pengalaman, maka posting ini pun ditulis.

NOTE: Kalau nak tanya soalan, boleh DM di Instagram @amirrosyadie atau email amirrosyadie69@gmail.com atau boleh komen di bawah.


Saya just nak share sedikit sebanyak pengalaman dan pengajaran kehidupan saya di UM, bukan too factual about UM and its courses. Jadi kemungkinan apa yang saya lalui itu mungkin tidak seperti apa yang orang lain lalui.

Okay enough of introduction, saya nak perkenalkan diri sikit. Here's my the only picture of me yang okay:



#SyukurSelalu

Nama saya Amir Rosyadie, bakal pelajar tahun kedua Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dan tinggal di Kolej Kediaman Kedua Belas (KK12). Untuk Minggu Haluansiswa UM sesi 2017/2018, saya merupakan Pemudahcara Mahasiswa (PM), (macam fasilitator lah), untuk KK12.

Alhamdulillah, saya survive first year dengan pointer 4.00 semasa semester satu dan 3.86 semasa semester dua, maka dah dua kali dapat anugerah dekan, syukur alhamdulillah. (Anugerah dekan ni pointer 3.7 dan ke atas).


Maka, ada junior saya, especially from PASUM yang semangat, selalu bertanya on how to get dean list, how to be active in co-curriculum, dan sebagainya, which I feel wow, that is a good start for you, sebab anda ada semangat untuk mencapai kecemerlangan itu.

Saya tulis blog ni pun sebab dulu saya rasa inspired and motivated by my seniors too, so now it's time for me to pass down the inspiration and motivation inshaAllah.


Tetapi, sebelum kita share stories, kita kena sedar masih banyak perkara yang kita perlu belajar, terutama di UM nanti, kerana kehidupan bukan sekadar pointer akademik dan kokurikulum sahaja, it has more than that. Even me myself sedang mencari makna kehidupan.


Sebelum kita ulas lebih lagi tentang kehidupan di UM, kita sentuh sedikit tentang Minggu Haluansiswa UM ni, since ramai juga yang bertanya tentang ini.


MINGGU HALUANSISWA (MHS) UM

1. Saya sebenarnya tak mahu share banyak tentang apa yang kita akan buat during MHS, apa yang kita kena prepare, and so on. Sebab bagi saya, kalau share banyak-banyak, nanti jadi spoiler, dah tak best lah kalau kita dah tahu, kan? Lagipun rasanya kat Facebook, Twitter, Instagram, Youtube semua dah share tentang MHS ni.

NOTE: Bagi mengelakkan kekeliruan maklumat, elakkan daripada menyertai sebarang laman media sosial selain daripada yang tertera di bawah ini:
Nak tanya tentang dokumen ke apa ke, tanya di media sosial ini, lebih sahih dan pantas.


* Facebook MHS -https://www.facebook.com/mingguhaluansiswaUM/

* Facebook Group Freshie - 
https://m.facebook.com/groups/326202587827416?view=info&ref=m_notif&notif_t=like

* Twitter MHS - https://twitter.com/mhsum1718

* Instagram MHS - https://www.instagram.com/mhs_universitimalaya/


2. To me, MHS ialah minggu yang kita akan kenang. Best. Enjoy sahaja dengan aktiviti yang ada. Kalau anda risau tentang ragging, don't worry UM won't do that . Semua happy and enjoy je although I was really exhausted haha but I had a really good time during MHS.


3. Nasihat saya, kita support fasi kita, mereka dah bertungkus lumus siapkan semua aktiviti semasa MHS, so tunjukkan semangat tu walaupun rasa letih atau penat. Kadang-kala kita pun boleh terkejut macam mana PM kita boleh kekal bersemangat, I was wondering that too.

Rupa-rupanya sebab they really care about us.


4. Don't forget to find friends dan seniors, terutamanya yang sama course. Kenal muka mereka, dan amik contact numbers, media socials and so on. InshaAllah one day it helps. Senior tu cari senior yang rajin, yang boleh jadi role model, jangan semua kita nak ikut, nanti belajar benda yang tak elok pula haha.

4. And belajar untuk setting expectation, let's say anda tiba-tiba dapat bilik yang tak berapa cantik seperti yang anda fikirkan, anda rasa tak se-enjoy yang anda fikirkan, jangan terus biarkan diri dalam expectation tu. Mind set sangat penting, takut nanti kita tak enjoy life dekat Uni ni. So enjoy enjoy enjoy. (Tapi kalau bilik tu dah teruk (baca: jahanam) sangat, inform lah PM atau felo).

5. See you masa MHS nanti, kalau ada rezeki inshaAllah.

TIPS: Nasihat saya is kalau boleh kita kekalkan connection kita dengan Pemudahcara Mahasiswa (PM) kita, paling-paling pun sampai midsem. Mana tahu anda nak tanya soalan, maklumlah masih baru lagi, PM akan bantu walaupun dah habis MHS. Cara nak pergi fakulti lah, kat mana itu kat mana ini, dan sebagainya. Lepas habis midsem tu terpulanglah nak buat apa haha asalkan jaga perangai masing-msaing.


AKADEMIK

1. Saya nak share dekat akademik ni dulu, sebab nak bagitau bahawa akademik is one of the reasons kita bergelar student. Jangan ingat degree dah relax, jadual dia packed juga tau haha lagi-lagi first year ni.



Result semester 1


2. Dekat UM ni, kebiasaanya student akan sasar untuk dapat Anugerah Dekan (Dean's List) iaitu pointer 3.7 dan ke atas. Kalau boleh, kita nak grad dari universiti dengan First Class Degree iaitu CGPA 3.7 dan ke atas. Banyak benefit, antaranya peluang untuk lompat master terus ambil PhD, or berpeluang untuk dapat Anugerah Pelajaran Diraja atau Anugerah Ikon Akademik Siswa UM sekiranya ada rezeki.






Majlis Anugerah Dekan Fakulti Kejuruteraan UM. Dijalankan setiap semester.



3. Ramai tanya susah ke nak dapat dean list? Jawapannya, it depends. Sepanjang kita belajar kat UM ni, kita akan belajar banyak subjek, ada subjek yang kita suka, ada yang kita tak suka, ada yang senang, ada yang susah, jadi bergantung pada semester tu, kalau dapat subjek yang senang, alhamdulillah lah ya.

4. Ramai juga yang saya perhati agak kecundang ketika semester pertama lagi, and the reason yang saya rasakan adalah masalah adaptation. Kita kena adapt dengan sistem kat UM ni  dengan segera sebenarnya. Kalau kita rasa study kita tak perform masa tengah belajar tu, cepat-cepat cari solution.


Kebiasaannya ialah ramai yang terlalu aktif kokurikulum sampaikan tiada masa study, atau terlalu terikut-ikut dengan sistem belajar di sekolah atau asasi/matrikukasi/stpm/diploma, atau dapat kawan-kawan yang tiada semangat belajar. Kita kena ingat kita masuk ke alam yang baru, maka kemungkinan besar cara belajar itu juga baru.

5. Di degree ni, coursemate dan senior sangat memainkan peranan. Be friend dengan coursemate, sebab merekalah yang akan bantu kita, assignment kita, tutorial kita, dan sebagainya. Kadang-kala ada yang share soalan spot untuk exam, haha waktu itulah kita share-share.

6. Senior ni pula, ada yang willingly nak bantu, ada yang tak, jadi kena pandai cari dan memahami mereka. Biasanya saya hanya minta lecture notes, lab reports, dan tips sahaja dari mereka. Some seniors do help us, some don't. Pandai cari lah ya.

7. Ada yang minta tips belajar saya di UM, so basically here are some:



a) Sistem minggu. Satu semester ada 14 minggu. So saya belajar ikut week by week tu; 1st week, 2nd week, 3rd week, and so on. Katakan minggu pertama aku belajar topik A, so by next week, aku mesti fahamkan topik A tu before masuk minggu kedua. Tutorial minggu pertama mesti siap before masuk minggu kedua. Begitulah. Disiplinkan diri, tak kira kita busy mana sekali pun, before masuk minggu depan, minggu ni punya topik mesti fahamkan.


Sebab kalau Mekanikal Engineering, kebiasannya midsem test akan berlaku pada minggu 7 or 8. Carry mark kadang-kala banyak, ada yang sampai 25% (kebiasaannya 10%, dan ada dua kali midsem test). So kalau barai, habislah. Quiz pula 5%, dan biasannya pada minggu 3 dan minggu 10.

Jadi saya sangat menggunakan sistem minggu ni. Macam saya kata tadi, tak kiralah busy mana pun saya pada minggu tu, by next week mesti dah fahamkan topik minggu tu. Barulah tak kelam kabut masa dah nak dekat quiz atau test nanti.


b) Lecture note dan tutorial. Ini benda paling penting yang kita kena hadam. Don't miss every single detail and soalan. Kalau lecturer baik, dia akan highlight mana topik yang kita kena fokus untuk exam. Jadi make sure kita fokus dalam kuliah dan kelas. Saya tahu walaupun ada sesetengah subjek yang lecturernya tak bergantung pada lecture note and tutorial (and kadang ada yang tak bagi pun lecture note dan tutorial hahaha), kita kena pandai cari maklumat sendiri. And and, kalau lecturer ada suggest mana-mana buku, make sure to find them dekat Google, download PDF. Kalau rajin lagi, boleh pergi library cari buku tu. It helps a lot seriously.

Susah nak cari senior yang jual buku terpakai ni, sebab tu saya cari dalam Google je.


c) Competitive. Being competitive is also a healthy way of studying kalau dijalankan dengan betul. Dekat degree ni, kalau dapat kawan yang tak ada semangat study, kita akan tak rasa semangat study tu, biasa memang begitu. So find someone or a group of people yang ada jiwa nak study, so that kita ada rasa semangat nak study tu. Set goal, and fight for it. Dean's list, or pointer 4 flat, or nak dapat atas 3.0, terpulang. Yang penting ada target.


d) Motivation and inspiration. Ini pun sangat penting. Along the way, kita akan rasa down punya. Apa yang kita akan lalui nanti, tak seperti apa yang kita fikir sekarang, itu perkara biasa. Jadi selalulah motivate diri, find friends if you want to share your problems dan sebagainya. Saya ada senior yang selalu bagi inspiration kepada saya, just lihat dia pun dah dapat inspirasi. Dari situ kita boleh bertahan sampai minggu ke-14 dan final exam.


e) Self-study. Di universiti ni, kena latih untuk belajar sendiri, kurangkan kebergantungan kita pada lecturer. Kalau rasa tak faham subjek tu, buka Google, Youtube, dan buat latihan. Tidak perlu mengharap lecturer atau cikgu tutorial untuk beri semua jawapan. Kerana ada certain lecturer yang memang ajar sikit sahaja, yang lain dia suruh kita cari sendiri.


e) Dan tips-tips lain yang biasa anda dah dengar. Of course, saya tahu ramai je yang dah dengar atau tau tentang tips belajar, macam belajar pada pukul berapa, kena doa apa dan sebagainya. Itu masing-masing punya cara. Bagi saya, as long as kita berusaha nak capai goal kita, doa ikhtiar dan tawakal, inshaAllah one day kita boleh achieve. Kalau tak achieve pun, maybe kita akan ke tempat lain yang better, we never know usaha kita akan bawa kita ke mana.


8. Semester 2 saya ada kecundang sikit, dapat satu B untuk subjek Basic Material. The reason? Maybe sebab terlalu aktif kokurikulum, fikiran tak tenteram, kadang-kala tak pergi kuliah atau kelas. And saya lemah subjek menghafal, that's why tak dapat nak catch up.


Tak apa, learn from mistakes. Lepas ni, kena fokus lebih pada subjek hafalan.


KOKURIKULUM

1. Kokurikulum di UM ni sangat luas, tersangat luas. Di sekolah kita ada unit uniform kelab dan sukan, pengawas, pustakawan mahupun pembimbing rakan sebaya. Di UM, ada unit uniform PALAPES dan SUKSIS, Kelab pula ada banyak, Sukan pun berlambak, dan jawatan-jawatan seperti Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Jawatankuasa Tindakan Kolej (JTK), aktiviti sukarelawan dan sebagainya. Masing-masing ada kelebihan masing-masing.


Kita tak tahu usaha kita akan bawa kita ke mana. Tiba-tiba dah sampai Thailand.


Boleh rujuk ini kalau nak tengok kelab/persatuan/sekretariat yang berdaftar bawah Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) : http://www.hepa.um.edu.my/life-on-campus/student-bodies , actually banyak lagi kelab dan aktiviti, nanti saya cerita.


2. Mengapa kita join kokurikulum? Bergantung pada reason masing-masing. Ada yang suka bersukarelawan, ada yang nak develop diri sendiri, ada yang nak pengalaman, ada yang nak merit, ada yang nak anugerah, dan sebagainya. Kebiasannya ramai yang nak mencuba-cuba sahaja asalnya.


Ni bagi sesiapa nak tengok sistem merit di UM: http://cmsad.um.edu.my/images/hep/doc/Permohonan%20Sistem%20Merit%20update%2018%20sep%202013.pdf


3. Penting untuk kita tahu student bodies yang kita join supaya menepati minat kita dan kebolehan kita. Reason pun kena betul, join kokurikulum bukan untuk dapat merit atau sijil semata-mata, tapi it's more than that.

4. Apa yang saya lihat, kokurikulum di UM ni boleh saya dikategorikan begini secara simple,

a) Kolej
b) HEPA
c) Fakulti
d) Universiti
e) Sukan dan Seni
f) Unit-uniform
g) MPP
h) Lain-lain


NOTE: Saya suggest anda semua like/follow FB pages sebanyak mana persatuan/kelab/kolej kediaman yang ada di UM ni. Banyak informasi yang kita boleh dapat. Add friend seniors dan PM juga sangat membantu.


a) KOLEJ

1. Kebiasannya, pelajar tahun pertama akan bergiat aktif di kolej terlebih dahulu. Hal ini demikian kerana mereka terdedah dengan informasi tentang aktiviti kolej terlebih dahulu, dan ramai yang rapat dengan Pemudahcara Mahasiswa. Panjang nak cerita tentang kolej kediaman sebenarnya haha kerana di sinilah ramai pelajar bergiat aktif.


2. Menariknya, first year ni kita confirm dapat stay kolej, tetapi  untuk second year nanti, kita kena apply kolej semula, sama ada kolej sendiri mahupun kolej lain (digalakkan kolej sendiri, sebab kebiasaannya kolej akan lebih memilih penghuni daripada kolej itu sendiri). Tak semua akan dapat kolej ya, ramai yang akan stay luar kampus sekiranya tak berjaya dapat kolej, tapi usah risau, kita ada unit yang boleh tolong kita hal-hal penginapan luar kampus seperti Unit Luar Kampus (ULK).


Disebabkan ramai first year akan risau tak dapat kolej, maka adalah senior yang akan cakap kita kena aktif kolej, join banyak projek, join pertandingan sukan dan seni, dan sebagainya. Sebenarnya, that's not always the case.


3. Jadi ramai junior selalu bertanya, macam mana nak dapat stay kolej untuk second year nanti? Bagi saya, join sikit projek pun tidak apa, asalkan pengarah projek, JTK, felo atau pengetua kenal nama dan performance kita dan merasakan kita boleh jadi role model untuk pelajar baru yang akan datang. Again, that's not always the case. Tapi chance untuk dapat stay kolej lebih tinggi.


4. Oleh itu, joinlah aktiviti dan projek-projek by heart, enjoy and learn along the process.


5. Sekiranya anda jenis yang nak achieve something high, boleh go for jawatan Pengarah Projek, Setiausaha, Bendahari atau Ketua Biro untuk projek-projek. Kalau banyak join projek tetapi semuanya AJK biasa, kita mungkin tidak belajar sebanyak jawatan lain. But if nak start slowly, jadi AJK pun bagus dah.


6. And if you want to go further di kolej, boleh apply for Pemudahcara Mahasiswa (PM), fasilitator untuk MHS yang akan datang, sambut pelajar baru dan sebagainya. Panjang proses nak jadi PM ni tau, ada interview bersama felo dan pengetua, kena hadiri pelbagai program dan kem, jadi komitmen kena tinggi, kena profesional dalam kerja, positif dan sebagainya.


7. And most of the PM will be in Jawatankuasa Tindakan Kolej (JTK). Ada jawatan Majlis Tertinggi seperti Presiden, Timbalan Presiden, Setiausaha, Bendahari, dan ada Jawatankuasa Kerja Perkembangan (JKP) seperti Akademik dan Intelektual, Kerohanian dan Perpaduan, Sukan dan Rekreasi, Kesenian dan Kreativiti, serta Kebajikan dan Kemasyarakatan. Mereka yang menjaga kebajikan pelajar di kolej, memastikan projek dijalankan dengan baik, dan sebagainya. Boleh tanyalah PM anda nanti tentang ini if you target to go for it.

8. Bagi saya, kehidupan di kolej ini seumpama your home, your family. Ada masa kita luang bersama-sama penghuninya. Elakkan duduk dalam bilik sahaja memanjang atau jarang berada di kolej. Spend time with your college family too.


9. As for me, saya hanya join satu projek sahaja di kolej sepanjang first year, projek simple sahaja; projek Metamorphosis. Saya jadi pengarah projek, projek yang membawa speaker yang mampu menyuntik motivasi dan inspirasi kepada pelajar, kami jemput Dr Beni. Alhamdulillah projek berjalan dengan lancar.


Bersama Dr. Beni, dapat borak dengan dia personally pun dah cukup inspiring


10. Maka sesiapa yang mahu aktif kolej, anda kena rajin survey dan tanya senior, which projects yang suit you. Bagi saya, tiada projek yang lebih agung dari satu projek yang lain; masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Bergantung bagaimana kita belajar dalam projek itu.


11. Setiap tahun, kita akan ada dinner kolej. Satu dinner untuk kita makan malam sama-sama satu kolej, makan di hotel dan di situlah anugerah-anugerah akan disampaikan. Bergantung kepada kolej, banyak jenis anugerah yang disediakan untuk sesiapa yang dah contribute kepada kolej; anugerah projek, projek terbaik, anugerah pengetua, anugerah akademik dan sebagainya

12. Bagi saya anugerah-anugrah ini hanyalah bonus sahaja, yang penting kita bergiat aktif dengan penuh sifat ingin belajar dan sertai dengan seikhlas hati, kerana kolej kediaman ini adalah our home and family.


Dapat satu pun dah bersyukur sangat


b) HEPA


1. Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) juga menyediakan platform untuk kita bergiat aktif di kokurikulum. Tidak seperti di kolej, sangat banyak jenis badan persatuan yang ada di peringkat ini, boleh lihat di http://www.hepa.um.edu.my/life-on-campus/student-bodies , ada yang berbentuk kesukarelawanan, keagamaan, kepimpinan dan sebagainya.

2. Ada juga first year yang join di peringkat HEPA ini, kemungkinan sifat ingin tahu ataupun ajakan senior yang menjadi faktor. Tetapi kebanyakannya adalah senior 2nd year 3rd year, or final year. Projek yang dijalankan ada yang sehingga ke peringkat antarabangsa seperti Misi Kemanusiaan Kemboja, jadi memang ramai yang aim for it.


Muka kepenatan dalam newspaper





2. Boleh register dalam persatuan ini semasa pembukaan booth persatuan yamg dibuka semasa Festival Konvokesyen Universiti Malaya (FESKUM), dalam akhir bulan Oktober. Ada juga senior yang terus rekruit lebih awal. Ada juga yang kita sendiri kena cari persatuan itu, bergantung kepada style persatuan.


3. Nasihat saya ialah berpada-pada apabila menyertai persatuan di peringkat HEPA ini, kerana anda mungkin akan menjadi sangat busy dan letih. Kerana tidak seperti aktiviti di kolej, kebanyakan meeting akan berlaku di Kompleks Perdanasiswa (KPS), atau mana-mana tempat selain daripada kolej. Maka satu hal untuk kita jalan kaki/naik bas/naik Uber Grabcar untuk pergi balik meeting.


4. Namun demikian pengalaman kesusahan itu yang kadang-kala mengajar banyak benda. Yang penting, buatlah apa yang kita suka, kalau suka kesukarelawanan, boleh go for it. Kalau suka keusahawanan, boleh go for it.


5. "Apa persatuan yang boleh saya join untuk sukarelawanan?" ramai juga yang bertanya. Seperti di kolej, kena pandai survey dan rajin bertanya senior. As for me, saya  suggest Sekretariat Sukarelawan Universiti Malaya (SEKRUM). "Kalau persatuan keusahawanan?" Haa bolehlah bertanya pada seniors, tapi ingat, tak semua senior tahu tentang ini.

Tanyalah senior yang betul, kebanyakan senior nak rekrut junior ke persatuan dia sahaja kerjanya haha jangan senang kena tarik, selidik dulu ya.

6. As for me, saya bergiat aktif juga di peringkat HEPA ini, kerana sifat ingin tahu sahaja. Masih mencari minat, kebolehan, bakat dan sebagainya. Kebanyakan yang saya sertai lebih kepada kesukarelawanan, bawah SEKRUM. Banyak lagi actually, hmm kena buat another post nak cerita satu-satu, takut meleret nanti.



Kalau apa yang aku buat ini tidak mengubah apa-apa, sekurang-kurangnya aku berharap ia telah mengubah diriku sendiri.



7. Selain dapat banyak pengalaman baru, kita akan dapat lebih ramai rakan dari pelbagai kolej kediaman mahupun fakulti. Dan itu yang menarik sekiranya aktif di peringkat ini.



c) FAKULTI

1. Fakulti juga ada kelab atau persatuan, bergantung pada fakulti itu. Kalau saya engineering, kita ada persatuan yang registered dengan HEPA, iaitu Persatuan Kejuruteraan Universiti Malaya (PKUM). Ada juga yang bersifat global seperti Society of Petroleum Engineers (SPE), Institute of Elecrical and Electronics Engineers (IEEE), Insitute of Civil Engineers (ICE) dan sebagainya.

2. Yang ini kita kena tanya senior yang aktif di fakulti, tidak ramai juga yang aktif di peringkat fakulti ini sebenarnya.

3. Melalui fakulti juga, kita ada forum, conference, malah pertandingan yang diadakan sekiranya ada jemputan dari organisasi luar.

4. Saya nasihat untuk bergiat aktif di peringkat fakulti juga, kerana kita akan belajar lebih banyak berbanding yang kita belajar di kuliah/kelas. Tak aktif semasa first year pun tidak apa, 2nd year or 3rd year masih boleh join.

5. As for me, I am now the Chairperson for IEEE UM Student Branch. Doakan amanah ini dapat dijalankan sebaiknya.


d) UNIVERSITI


1. Tidak ramai yang mampu  bergiat aktif, mewakili Universiti, menjalankan projek secara direct bersama pegawai pentadbiran universiti, dan sebagainya.

2. Salah satunya adalah Rimba Project, UMCares, pertandingan-pertandingan debat, pidato, inovasi, conference dan sebagainya.

3. Di peringkat ini, professionalism sangat memainkan peranan kerana anda mewakili universiti.

4. Disebabkan tidak ramai yang menyertai ini (dan ianya dianggap tidak popular dalam kalangan senior), maka untuk kita ceburi di peringkat ini memerlukan masa dan usaha.

5. As for me, I have attended many conferences, dan pernah mewakili UM ke International Chemistry Olympiad 2016 (IChO) di Georgia dan Asian Science Camp di India. Pernah juga bertanding di peringkat kebangsaan. (Walau tak menang, kita banyak belajar, hehe)







Pertandingan mengajar kita untuk lebih fokus kepada matlamat bersama



6. Sounds interesting, kan? But again this requires time, hardwork and rezeki juga. InshaAllah sekiranya anda berpeluang, go for it.


7. Aktiviti universiti ini bukan sekadar pertandingan sahaja, banyak lagi yang kita boleh sertai bersama-sama pegawai, staff mahupun lecturer sendiri.

TIPS: Rajinkan diri baca siswamail (akaun email yang setiap student UM dapat semasa register UM). Di situ banyak info mengenai program-program sebegini.


e) SUKAN DAN SENI

1. UM juga hebat dalam sukan dan seni. Pertandingannya di peringkat kolej mahupun universiti juga sangat fenomenal dan menarik.


2. Sekiranya anda berbakat dalam sukan atau seni, digalakkan anda fokus untuk itu. Macam saya, saya tak berbakat mana pun dalam sukan atau seni, jadi kurang penglibatan huhu.


3. Untuk sukan, kita ada banyak kelab/organisasi sukan, bola sepak, ragbi, dan sebagainya. Untuk perform dalam sukan di UM, kebanyakan atlet akan bermain dalam pertandingan Sukan Mahasiswa Universiti Malaya (SUKMUM) yang mana kita bertanding antara kolej kediaman. SUKMUM ni biasanya dalam bulan November ke Disember. Banyak petandingan yang akan dijalankan, boleh try google rasanya. Or tanya sahaja senior nanti.

4. Sekiranya anda perform semasa SUKMUM, anda boleh dipanggil untuk bertanding di peringat inter-university, bertanding dengan universiti lain. Contoh seperti Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM), dan Sukan Institusi Pengajian Tinggi (SUKIPT).

5. Untuk seni pula, pertandingan antara kolej kediaman turut diadakan. Festival Seni Universiti Malaya (FESENI) adalah pertandingan seni yang meriah setiap tahun. Banyak jenis kesenian yang ada dipertandingkan, tarian traditional, nasyid, kompang, dan lain-lain.

6. Selain FESENI, ada juga pertandingan teater, Karnival Teater (KARVITER) Universiti Malaya. Di sini kita dapat lihat rakan-rakan kita berlakon dalam teater, menjiwai watak lakonan mereka dan sebagainya. Jika anda minat berlakon, atau boleh uruskan props dalam teater, boleh sertai pertandingan ini.


7. Of course, komitmen kena tinggi. Sukan dan seni memerlukan latihan yang berterusan. Jadi minat itu sangat penting. Sekiranya anda berbakat, itu adalah nilai tambah. Yang penting, pengalaman dan pengajaran yang kita dapat sepanjang kita bersukan mahupun berseni.



f) UNIT UNIFORM


1. Apa yang saya lihat, UM ini kita ada 2 badan unit uniform, iaitu Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (PALAPES) iaitu ketenteraan, dan Kor Sukarelawan Polis Siswa/Siswi (SUKSIS) iaitu kepolisan.

2. Menyertai unit uniform ini memerlukan komitmen yang lebih tinggi berbanding yang lain, kerana once kita join unit uniform ini, kalau boleh kita nak ditauliahkan. Dan untuk tauliah, memerlukan 3 tahun komitmen.

3. Kerana banyak benefit yang ditawarkan, seperti elaun, pengalaman ketenteraan/polis, very high change untuk stay kolej (PALAPES di KK5, SUKSIS di KK12), dan sebagainya.

4. Sekiranya anda berminat dengan unit uniform ini, digalakkan anda go for it, kerana tidak ramai yang mahu menyertainya disebabkan faktor komitmen dan sebagainya. Kita memerlukan pelapis yang akan datang.

5. Nanti sewaktu MHS, akan ada booth untuk daftar PALAPES atau SUKSIS. Bolehlah bertanya soalan kepada mereka.

6. Nasihat saya ialah niat mesti betul dan plan betul-betul, kerana ramai yang dah sertai, tetapi keluar baris atau berhenti semasa latihan, disebabkan faktor tidak boleh beri komitmen dan kurangnya minat.

7. Tetapi saya sangat galakkan sekiranya anda minat untuk menyertai. Mana tahu anda adalah bakal tentera atau polis yang dapat berbakti kepada negara dan bangsa.


g) PILIHANRAYA KAMPUS (PRK)

1. Kita akan ada Pilihanraya Kampus (PRK) setiap tahun, dalam awal bulan Oktober. Sepanjang sebulan selepas MHS, kita akan lihat ramai calon dan parti akan berkempen, supaya undi mendapat yang lebih banyak. Ini adalah untuk menjadi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP).

7. Sangat penting kita memilih calon dan parti yang baik dan rasional, kerana sekiranya silap pilih, kita sendiri sebagai mahasiswa yang susah nanti.

8. Saya tidak mahu mengulas banyak mengenai PRK di sini, kerana isu ini agak sensitif sebenarnya. Saya bukanlah orang yang layak untuk bercerita mengenai ini. Nanti apabila masuk UM, try to observe calon dan parti mana yang baik.


9.  Tiada masalah untuk kita bersifat tidak ingin mengambil tahu tentang politik kampus, itu pilihan kita. Namun nasihat saya, sebagai mahasiswa, ambillah tahu serba sedikit supaya kita tidak mudah dipermainkan atau berfikiran negatif disebabkan oleh pengaruh parti/individu tertentu.



h) LAIN-LAIN

1. Lain-lain ini meliputi aktiviti di luar kawasan universiti, dan kebanyakannya survey sendiri.

2. Saya ada rakan yang bergiat aktif dengan program-program oleh United Nations Association Malaysia (UNAM), Nation Bulding School, dan sebagainya.

3. Program ini adalah inisiatif sendiri, kebiasannya mereka yang rajin explore dunia luar.

4. As for me, saya belum terlibat dengan mana-mana persatuan di luar, cuma sekiranya rakan ajak sertai program atau aktiviti seperti marathon, saya sertai sahaja sekiranya berkelapangan.

5. Nasihat saya ialah berhati-hati dan bijaklah dalam memilih program luar yang kita sertai.





BASIC LIFE DI UM

1. Basically, itulah life saya dan kebanyakan yang lain semasa first year degree; siang pergi kuliah/kelas, malam busy meeting dan beraktiviti. And repeat benda yang sama every single day.


2. Kalau dulu ingat degree ni lebih relax, tapi rupa-rupanya itu bergantung pada diri sendiri; How we manage our time,

3. Bagi saya berapa jam saya tidur itu tidak berapa penting, yang penting ialah apa yang kita buat while we are awake. Bayangkan assignment dan soalan tutorial sangat banyak, plus nak study untuk test lagi, haha memang hectic betul first year ni. Entah macam mana second year nanti, kan.

4. Banyak lagi sebenarnya benda yang kita boleh buat di UM ni, berkayak, lepak tengah malam, midnight movies, have good friendships and relationship. Rasanya yang ini semua boleh belajar sendiri.

5. Cuma kena beringat, bahawa as a student, belajar jangan lupa, tak kiralah dalam apa-apa pun yang kita buat.

Bergambar bersama mantan Naib Canselor UM, Tan Sri Prof. Dr. Mohd Amin Jalaludin


NOTE: Apa-apa pun, enjoy the learning process. If you see these activities as a stepping stone for a larger possibility, then whatever the situation, it is beautiful and very useful.

Kita akan hadapi banyak perkara dalam kehidupan sebagai mahasiswa nanti, either kita laluinya untuk jadikan kita lebih kuat dan better, atau kita duduk sahaja dan tidak buat apa-apa. Ini pilihan kita sendiri.

In the end, success happens to you, not because you desire it, it is because you earn it. You deserve it.


Kalau ada apa-apa lagi, saya tambah. Itu sahaja rasanya setakat ini.

Terima kasih kerana sudi membaca.

All the best, stay strong ya!


Comments

  1. Salam nk tanya. If kita dpt grad dgn first class boleh buat pengecualian bayaran tk utk ptptn. Ke dh tk available dh sekarang ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Saya tak ambil PTPTN jadi soalan ni di luar pengetahuan saya. Tapi apa yang saya baca, masih available lagi.

      http://afterschool.my/news/ptptn-guide-2017/

      Delete
  2. Saya freshie 17/18 .. Baru jumpa blog ni and I like it :) .. I'm from kk12 ✌
    Info awak seronok dan sgt membantu . tqvm

    ReplyDelete
  3. slm nak tanya. Biasanya ramai tak UM ambik lepasan matrik untuk masuk degree? And kalau ada 3.8 above agak2 boleh dapat tak😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Haha ramai lah juga. Bergantung pada course apa and permohonan tahun tu, tapi 3.8 above itu dah kira cemerlang dah tu.

      Delete
    2. Okay thanks. Hehe sebab ramai cakap 4 flat baru boleh dapat. Hope sangat boleh 4 flat for this sem😣

      Delete
    3. Hahaha aku pon fikir cmtu gak

      Delete
  4. Hi Abang. I just want to ask is it mandatory for PASUM students to stay at the residential college even if their house is nearby?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, it is mandatory to stay at the residential college. If you have strong reason(s) not to have to, you can ask permission with the college's management.

      Delete
  5. i heard that we must to purchase some kind of uniqe number other than unhiqu BSN ejust to applied for UM same goes to UPSI, Is it?

    if do, how??

    ReplyDelete
    Replies
    1. I don't really know much about the current application system. Please refer to other information source ya.

      Delete
  6. Assalamualaikum...saya lepasan stpm 2017 kalau nak sambung belajar dekat um nie selain isi upu... Ada ke laman web khas UM sendiri untuk pengambilan pelajar.. And saya berminat untuk sambung belajar dalam bidang geografi di sana nanti

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...saya lepasan stpm 2017 kalau nak sambung belajar dekat um nie selain isi upu... Ada ke laman web khas UM sendiri untuk pengambilan pelajar.. And saya berminat untuk sambung belajar dalam bidang geografi di sana nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Kita ada laman web universiti malaya: https://www.um.edu.my/

      Kalau nak ambil diploma, UMCCED: http://www.umcced.edu.my/

      Delete
  8. Assalamualaikum.. Knpa mostly course kt UM x da honours? Contohnya mcm engineering ke science computer ke.. Honours tu pnting atau tak penting ? Ke mmg tak da honours? Hmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Honours ni gelaran yang digunapakai mengikut sistem universiti. Sesetengah sistem guna honours tu sebab course tu ada thesis. Bagi saya ia boleh jadi penting, dan boleh jadi tak penting bergantung pada keadaan.

      Delete
  9. Salam nak tanya
    Saya pelajar lepasan spm 2017 dan saya dapat tawaran dari UM..tapi malangnya saya tak dapat pegi interview..so macam mana saya nak mohon supaya saya dapat belajar kat UM..ada web tak??
    Saya aliran sains sastera yang ada perdagangan,tasawwur dan ekonomi rumah tangga..saya sangat berminat bahagian pungurusan sumber manusia dan perdagangan antarabangsa..so ada tak course kat UM??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laman web UM: https://www.um.edu.my/

      Boleh check dalam tu course apa yang ditawarkan, syarat kelayakan dan sebagainya.

      Delete
  10. Ramai x lepasan stpm dkt um ? Sy mendapat 4.00 stpm 2017 & nak masuk um jd ingin thu adakah ramai lepasan stpm di um?

    ReplyDelete
  11. This was very informative thanks you.Btw whats the interview about before u enter um

    ReplyDelete
  12. Salam..sy brniat nk smbung diploma di um..adkah kampus student diploma umcced tu sama dgn main kampus umkl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Sama maksud saudari tu bagaimana ya?

      Delete
  13. Assalamualaikum , kalau pointer 3.8 Di matrix boleh x Masuk um Ambik ijazah mekanikal engineering sbb engineer um kan nimble 10 terbaik Dunia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, asalkan lepas minimum requirement, kita layak memohon. Dapat atau tidak itu bergantung pada sistem meritokrasi.

      Delete
  14. salam.maaf bertanya. boleh saya tahu um guna bank ap ye? maybank ke?

    ReplyDelete
  15. Saya lepasan spm 2017 ..saya dpt 8A3B spm dan saya ada mohon UM sebagai pilihan utama dlm UPU (bidang asasi sains fizikal )..fizik kimia saya A- dan bio B+ ..add math B dan math A ..detail sangat eh saya bagi ni..hehe..sorry la ayat panjang2 ..soalan saya : ada harapan tak dapat asasi sains fizikal UM ?😊

    ReplyDelete
  16. Bellamuslim....sebenarnya agak payah..sebabnya sepupu saya(lepasan spm 2016)...dpt 11A tpi subject science stream die fizik A+,kimia A+,math A+,bio A-,addmath A..tpi first choice upu die asasi sains fizikal xdapat sebab bio die A- dan mungkin persaingan merit yg sengit...jgn terperdaya dgn syarat minimum asasi um atau mana2..sbbnya mostly yg nk masuk mesti subjek science stream kena A+ or A-,,tpi alhamdulillah sepupu saya dpt asasi uitm (palum) dan skor 3.97...

    Maafah saya sekadar berkongsi banyakkan berdoa insyaallah rezeki ada dimana mana asalkan gigih belajar insyaallah berjaya.....

    Dri ex student foundation sains universiti teknologi petronas..
    Tgh msuk thun ke-2 degree at utp...jika awk ada persoalan lagi just ask..insyaallah saya dan org lain yg berpengelaman akan tlg jawab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teeima kasih atas perkogsian awak..insyaallah ada apa2 nanti saya tanya

      Delete
    2. Assalamualaikum,nk tanya berkenaan kelayakan merit untuk course pilihan nk cek di mana ya?

      Delete
  17. Wahhhh pandainya abg....saya ingat nak sambung um lepas matrik....barchelor chemical engineering....apa syarat utk sambung kos tu bang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh check di website rasmi Universiti Malaya.

      Delete
  18. salam bang, saya nak tanya..so right now saya dapat offer loan MARA buat foundation kat KMB pastu buat 4 year degree program kat UTM. And then UPU pula I got Asasi Sains Fizikal kat UM. and now I really don't know which one should I go for. I hope i could get your opinion on this :) thank u!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Do a lot of research in both areas.

      Ada banyak faktor yang boleh effect pilihan, dan itu semua depends on you. Camne dengan kewangan, boleh tanggung kos sara hidup di KL dan yuran pengajiannya? How about Sosial? Tanggungan keluarga (sebab akan jauh dari family)?

      Some loan are good for some people, but they can harm people who don't need it. So, depends on ur need ok. Buat homework/research sikit ya!

      Delete
  19. Assalamualaikum.Recently, i got PASUM for my UPU dlm aliran sains fizikal bagi sesi 18/19..ble bagi tips tak cara nak dpt 4 flat because nk jadi macam abang jugak ��...And betul ke pelajar PASUM ad privilege sambung dekat UM for degree? ..Harap nak jadi macam abang (nak ambil jurusan mekanikal) ��

    ReplyDelete
  20. Salam, saya nk tanya, nanti first year selalu nya diorang akan bagi kolej yg dekat ke dgn fakulti kita? Ke random saje?

    ReplyDelete
  21. salam nak tanya, kat UM course engineering kena interview tak?

    ReplyDelete
  22. 1st class degree UM mmg starting 3.7 ka ? Sbb univ. lain 3.5 dh dpt 1st class degree. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.

      A student is qualified for the conferment of a degree of a Pass
      with Honours (With Distinction) if he:

      (i) achieves a final CGPA of 3.7 and above;
      (ii) has never obtained grade F and/or grade U for any course
      for the duration of his programme of study; and
      (iii) has successfully completed his programme of study
      within the prescribed duration.

      Delete
  23. Assalamualaikum, nak tanya. Kalau kolej kediaman ni dia dah tetapkan ke boleh pilih2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Untuk first year, dah ditetapkan. Second year onwards boleh pilih.

      Delete
  24. Salam...saya nak tanya biasanyac time kuliah and exam atau final exam guna bahasa Melayu ke BI kat UM ni?tq :)

    ReplyDelete
  25. Salam, apa syarat minimum lepasan matrikulasi/asasi untuk kos kejuruteraan mekanikal UM. Saya keliru kerana lihat pelbagai versi syarat kelayakan yang berbeza dari internet.

    ReplyDelete
  26. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  27. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  28. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  29. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  30. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  31. salam saya nak tnya klau nak dapat first degree class tu ada syarat lain tak selain dekan?

    ReplyDelete
  32. salam saya nak tnya klau nak dapat first degree class tu ada syarat lain tak selain dekan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelajar layak dianugerahkan ijazah Lulus dengan Kepujian (Dengan Cemerlang) sekiranya-

      (i) mencapai PNGK terakhir 3.70 dan ke atas;

      (ii) tidak pernah mendapat gred F bagi mana-mana kursus sepanjang tempoh program pengajiannya;

      (iii) Tidak pernah mengulang kursus yang gagal dan/atau mempertingkatkan gred kursus; dan

      (iv) berjaya menamatkan program pengajian dalam tempoh minimum atau tempoh yang diluluskan.

      Delete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.

      Yup bahasa inggeris.

      Ya, tetapi menjadi tutor kena ambil Master/PhD.

      Boleh check di laman web rasmi UM, atau fakulti Sastera & Sains Sosial UM.

      Delete
  34. assalamualaikum. nak tye pasal pengajian asia timur. mcm mne dengan yuran kemasukan, bahasa penghantar yang digunakan, dan peluang kerja bagi course ini. terima kasih

    ReplyDelete
  35. nice blog..saja akak jenjalan ni..adik2 jika tk berjaya msuk u..jgnla sedih...byk lg cara lain utk dpt kerjaya gaji bsar..contohya-adik2 trus masuk training di ilp or institusi ..pegilah ambil cert dlm shipping or oil and gas...tau tak masuk bidg oil gas tk semestinya kene ade dgree...spm je pun bole dpt gaji 15 k dik....cth mcm jawatan dokumen kontroler tk perlukan ade dgree,,,mula dri latihan ilp pun dh ok...kawan akak spm je gaji dh 10 k..huhu...kdg kite trlalu ditaksubkan dgn kene masuk u ...padahal byk sgt cara kite bole bljr dan ambil pengalaman kerja..jika rasa tk mampu nk bljr lama...adik2 pegi pd ilp or instuti training trus..tk buang masa and kerja pun senang dpt..jus my 2 cent.....

    ReplyDelete
  36. Salam. Saya nak tanya, seperti yg saudara katakan- first year wajib stay dekat kolej kan? what about second year and onwards? is it posibble if i apply for Japan Apartment instead of staying in college (if layak)? And do you mind to share a bit about Japan Apartment? Saya agak berminat dgn Japan Apartment kerana tawaran yg menarik dan jarak yg dekat dgn Fakulti Bahasa. Saya baru shj mendapat tawaran kemasukan UM 2020 and now I kind of looking for more information about UM from blogs. Thank you in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, harap tak terlalu lewat untuk reply.

      Second year tak wajib pun duduk kolej. Japan apartment saya tak sure status dia mcm mana, boleh direct tanya office dia (sebab sistem selalu berubah ikut masa).

      Enjoy your learning journey in UM okay :D

      Delete
  37. Saya harap satu hari nnti saya dpt berjaya macam encik.. Semoga encik diberkati Allah dan dilimpahkan rezeki yg banyak kerana sudi berkongsi ilmu semua org

    ReplyDelete
  38. Kagum makcik ngan kamu..ank bujang pun lepasan pasum 2018/19..now sem 3 @UM mechanical eng..stay @kk12..setakat nih setiap kali exam dean's list..doakan moga anakanda kekal cemerlang akademik dan akhlaknya..

    ReplyDelete
  39. sangat memberi inspirasi untuk saya belajar bersungguh-sungguh untuk dapat UM. saya pelajar STPM. Semoga saya dapat gapai cita-cita melanjutkan pelajaran di UM kos Arts History.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga berjaya InsyaAllah. Saya juga lepasan pelajar stpm 2020 memohon kos sastera sejarah di UM.

      Delete
  40. hai, saya nk tnya UM pelajaran nya more kepada teory ke or ade amali utk course mekanikal?

    ReplyDelete

Post a Comment