PASUM: APA YANG KITA PERLU TAHU?

LAST UPDATE: 18 MEI 2017


STARTING REMINDER:



Memilih perjalanan pendidikan kita selepas SPM memang kadang-kala memeningkan kepala, sama ada kita perlu ke matrikulasi, asasi, STPM. . .

Well, sekiranya anda ingin mendapatkan pandangan saya mengenai Pusat Asasi UM (PASUM), saya boleh kongsikan.

Saya tulis ini ketika saya menjadi fasilitator ketika persediaan minggu orientasi PASUM sesi 2016/2017 pada dua tahun yang lalu. 

Jadi, kemungkinan perkongsian yang saya share ini boleh berubah dari semasa ke semasa, bergantung kepada pengurusan dan pentadbiran PASUM sendiri.

Sebab itu posting ini lebih kepada perkongsian pandangan, berbanding fakta dan informasi.


P/S: I recommend you to go through this brochure first to have a big picture of my entire entry. This one is a guide to check the minimum requirement to enter PASUM (Sekiranya kita lihat requirement tersebut, tidak semestinya kena straight A baru boleh apply PASUM):

 https://www.um.edu.my/docs/default-source/syarat-kemasukan-bachelor/brosur-program-pengajian-asasi-universiti-malaya-2015-new.pdf?sfvrsn=2


If you want to ask me anything, don't hesitate to ask me through comments, email, or direct message me via Instagram.

(email: amirrosyadie69@gmail.com).
(instagram: @amirrosyadie).


So let's get started!



Bismillah.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua!

Mesti anda search pasal PASUM (Pusat Asasi Sains Universiti Malaya) dan terjumpa blog ni, kan? Ha, anda kira bertuah sebab jumpa blog ni.


Sebab, kebanyakan blog yang cerita pasal PASUM, semua cerita-cerita yang lama dan tak updated, macam batch 2013. 2012, 2011, 2010. Sekarang dah lain tau! Contoh, dulu nak masuk PASUM ni pernah ada interview, sekarang dah tak ada interview.


So, bila anda baca blog pasal PASUM, make sure tengok dulu sesi bila, sebab since 2 tahun lepas, sistem PASUM and kolej ni dah lain sikit berbanding 2 tahun lepas. So be careful when asking seniors about sistem ya. Nak tanya pasal life kat PASUM tak apa.


Sebagai pelajar PASUM sesi 2015/2016, saya nak share sedikit sebanyak benefit di sini. My post will be as updated as possible inshaAllah.


NOTE: Sekiranya anda masuk PASUM, waktu Degree nanti, anda hanya boleh ambil course yang beraliran sains sahaja sekiranya anda ingin sambung degree Universiti Malaya (di universiti lain, saya tak pasti). Anda tidak boleh ambil course selain aliran sains seperti law, accounting, business and so on. Nama pun Pusat Asasi SAINS, maka requirement dia berbeza.

Jadi, buat pilihan yang bijak. Kalau rasa nak ambil bukan aliran sains bila degree nanti, saya memang tidak galakkan ambil PASUM.



KELEBIHAN MASUK PASUM:


1. Pelajar PASUM diberikan keutamaan yang lebih untuk masuk ke Universiti Malaya berbanding dengan pelajar asasi lain, matrikulasi atau STPM. Ratio kemasukan pelajar PASUM berbanding pelajar lain ke UM ialah 60:40. Maknanya anda lebih terjamin untuk masuk ke UM berbanding pelajar lain.


2. Topik yang diajar di PASUM akan sedikit sebanyak bantu kita sewaktu ambil degree nanti. Sebab tu topiknya agak mencabar. Tapi seriously membantu.


3. Dapat adapt atau biasakan dengn suasana universiti. Jadi, bila masuk degree, tidaklah terlalu culture shock. Masuk UM nanti pun, kawan lebih ramai, sebab ramai dari PASUM, kan?

4. Banyak kemudahan ada di sini, terutama Wi-Fi, makanan berpatutan dan sedap di kafe-kafe UM, dan grabcar/uber/teksi pun banyak kalau nak bersiar-siar sekitar Kuala Lumpur. 


KEKURANGAN MASUK PASUM:

1. Selepas sahaja habis belajar PASUM, kita tidak boleh menyambung subjek selain aliran sains di Universiti Malaya waktu degree nanti (contoh macam Law, Arts, Business, Accounting). (Kalau universiti lain saya tak tahu). Melainkan anda merayu sangat-sangat (tapi susah). So plan baik-baik nak sambung apa degree nanti.


2. Perlu struggle untuk adapt dan perform dekat PASUM. Sekiranya anda lambat biasakan diri dengan suasana universiti, pointer untuk semester 1 dapat rendahlah. Tengok kawan matrikulasi dapat pointer 3.50 ke atas, tapi kita bawah 3.50. Cerita realiti. Sebab tu ingat, nanti masuk PASUM, terus adapt cepat-cepat. Bergantung pada usaha anda sebenarnya


3. Tak tahu nak kata ini kekurangan atau tidak, tapi UM terletak di Kuala Lumpur. Midvalley Mega Mall, KL Gateway, Shopping malls semua dekat. Pergi naik grabcar/uber/teksi 10 minit sahaja. Grabcar/uber/teksi pula banyak di sini. Jadi, certain pelajar yang tidak pandai mengatur masa akan banyak keluar ke shopping mall dan menghabiskan masa berjalan-jalan (tak salah, cuma kena pandai urus masa).


NOTE: Actually there are a lot more. Boleh lah research sendiri (taip je PASUM dekat twitter, #pasum1617 dekat Instagram, search PASUM dekat google or Youtube), semua ada. Tapi ingat, semua itu hanyalah pandangan peribadi. Ada yang betul ada yang tak betul. Nilailah secara bijak dan matang, mesti ada yang suka PASUM, mesti ada yang tak, kan? Masing-masing ada pengalaman masing-masing.


Sebelum anda apply PASUM, make sure anda lepas dahulu syarat kelayakan ini dahulu:





Syarat kelayakan (minimum requirement) untuk apply PASUM sains Hayat dan sains Fizikal. Tak semestinya wajib straight A baru boleh apply. (taken from latest brochure, made in 2015)
*KLIK PADA GAMBAR SEKIRANYA GAMBAR TERLALU KECIL*



Sekiranya pass, boleh lah teruskan ya.


1) ALIRAN ASASI DI PASUM :  SAINS HAYAT , SAINS FIZIKAL, dan APIDS


1. Kita kena tahu kita nak ambil aliran apa di PASUM nanti. Penting kerana ia melibatkan minat anda.

2. Requirement untuk masuk PASUM dan detail subjek tentang setiap aliran saya dah kongsi di brosur link di atas. Tak semestinya kena straight A baru boleh masuk PASUM ya.

3. Dikatakan PASUM merupakan asasi paling mencabar berbanding asasi lain. Hal ini disebabkan ramai students tak dapat adapt dengan suasana di universiti, lebih-lebih lagi di universiti no.1 di Malaysia.

4. Tapi tak apa, ramai juga yang mampu survive dekat sini. Asalkan kita cepat adapt dengan suasana universiti, kita okay je. Sebab ramai student yang straight A's SPM, bila masuk PASUM, mereka kecundang, sebab mereka tidak dapat adapt dengan suasana baru di PASUM. Tidak kiralah SBP, MRSM, Harian, SMA, semua sama sahaja.


5. Walaubagaimanapun macam saya kata tadi, ramai yang berjaya melepasi PASUM dengan jayanya dan dapat menyambung degree di universiti pilihan. Konklusinya, semua bergantung kepada individu untuk berusaha mendapat rezeki yang lebih baik.



6. Ada tiga aliran asasi di Universiti Malaya, iaitu : 




1) ASASI SAINS HAYAT






Subjek yang dipelajari di sains hayat dan sains fizikal. Saya letak side by side untuk anda senang bandingkan subjek. (taken from latest brochure, made in 2015)
*KLIK PADA GAMBAR SEKIRANYA GAMBAR TERLALU KECIL*



1.1.1. Most students memilih aliran hayat untuk pursue medic, pharmcy, and dentists atau bio-related courses untuk degree nanti. KALAU TIDAK MINAT BIOLOGI, tak digalakkan pilih aliran hayat. Merana anda nanti haha.


1.1.2. Tapi mesti ingat, untuk pursue dalam tiga bidang tersebut, anda disarankan untuk study dulu about syarat kelayakan (minimum requirement), dan proses-proses yang anda kena lalui. Anda boleh search di website rasmi UM , atau bertanya pada senior PASUM, untuk mengelakkan anda terkeliru mengenai critcial courses tersebut.


1.1.3. Alirat hayat merupakan subjek yang agak mencabar, kerana

  •  Anda mempunyai tiga lab eksperimen dalam setiap minggu, iaitu Fizik, Kimia, serta Biologi.
  • Anda tidak mempelajari subjek Vektor (subjek yang dipelajari oleh aliran sains fizikal), dan ini menyebabkan anda kena struggle sedikit untuk subjek Fizik kerana subjek Fizik ada menggunakan asas dalam vektor.

1.1.4. Kelebihan memilih aliran hayat adalah untuk Degree nanti, anda ada peluang untuk memilih sama ada engineering ataupun medic, pharmacy, dentists, ataupun other courses of science. aliran fizikal pula peluang kurang kerana tak boleh ambil medic, pharmacy and denstist or courses yang perluka subjek biologi di peringkat asasi.

1.1.5. Namun demikian, aliran hayat tidak belajar subjek sains komputer, dan math engineering. Maka pelajar sains hayat akan struggle sedikit berbanding sains fizikal dekat degree nanti kalau dia choose for engineering. Jadi buat pilihan yang bijak.




2) ASASI SAINS FIZIKAL





Subjek yang dipelajari di sains hayat dan sains fizikal. Saya letak side by side untuk anda senang bandingkan subjek. (taken from latest brochure, made in 2015)
*KLIK PADA GAMBAR SEKIRANYA GAMBAR TERLALU KECIL*



1.2.1.  Most student memilih aliran fizikal untuk pursue engineering, sains komputer, dan courses sains yang lain terutama Fizik atau Matematik.

NOTE: Macam mana nak tahu sains fizikal boleh ambil apa dan sains hayat boleh ambil apa? Yang itu kena check sendiri di laman web UM: https://www.um.edu.my/academics/bachelor . Tengok apa syarat kelayakan untuk masuk course yang anda nak di degree tu. Kalau memerlukan biologi di peringkat asasi atau setaraf, then kenalah ambil sains hayat.

1.2.2. Pelajar aliran fizikal tidak mempelajari subjek Biologi, maka tidak relevan untuk sambung ke Bachelor Medicine and Bachelor in Surgery, sebagai contoh.

1.2.3. Dikatakan aliran fizikal adalah mencabar kerana:
  • Aliran Fizikal menggunakan banyak matematik, seperti subjek Vektor, Engineering mathematics, dan Sains komputer. Siapa yang lemah matematik perlu struggle betul-betul.
1.2.4. Namun demikian, mereka mendapat kelebihan dari segi subjek fizik dan matematik, kerana belajar subjek vektor lebih mendalam berbanding aliran hayat.





3) ASASI PENGAJIAN ISLAM DENGAN SAINS (APIDS)




1.3.1. Saya tiada begitu banyak knowledge mengenai APIDS, kerana saya tidak melalui program asasi ini. Ia agak berlainan dengan aliran sains hayat atau fizikal.

1.3.2. Sebelum sesi 2017//2018, asasi ini sebenarnya 2 tahun: tahun pertama mereka belajar di Nilam Puri, Kelantan. Kemudian tahun berikutnya barulah di PASUM.

1.3.3. Tetapi mulai sesi 2017/2018, APIDS telah menjadi 1 tahun sahaja, dan belajar di PASUM, tidak lagi belajar di Nilam Puri, Kelantan.

1.3.4. Boleh search Google "Asasi Pengajian Islam Dengan Sains". Namun sekiranya ingin tahu lebih lanjut, boleh bertanya juga, saya ada rakan APIDS yang boleh membantu.

NOTE: Baca lebih lanjut mengenai:  APIDS




TAMBAHAN:  RANCANGAN PERSEDIAAN KHAS JEPUN (RPKJ)

1.4.1. Saya juga tiada knowledge berkenaan RPKJ kerana saya tidak melalui program ini, tetapi basically ia adalah satu program khas untuk menyediakan pelajar ke Jepun. (Belajar di PASUM dalam bahasa Jepun).

1.4.2. Boleh Google sendiri "Rancangan Persediaan Khas Jepun" . Sekiranya ada juga soalan, boleh bertanya. Saya ada rakan dari RPKJ yang mungkin boleh membantu.


NOTE: Sekiranya anda lihat betul-betul jadual subjek tadi, di PASUM tiada subjek 'matematik'. Matematik di PASUM dipecahkan kepada beberapa subjek seperti Algebra, Calculus, Geometri, Statistik dan Kebarangkalian. Masing-masing ada paper yang berlainan untuk final exam. Inilah sistem universiti, dia berbeza dengan matrikulasi atau stpm yang belajar satu subjek 'matematik' sahaja. Supaya disiplin setiap bidang matematik itu didalami betul-betul.




7. Apabila di PASUM, ramai akan struggle untuk achieve 4 flat dalam peperiksaan. Untuk mendapatkan 4 flat di PASUM adalah tugas yang mencabar, sebab waktu saya dulu hanya nisbah purata 1:4 orang dalam kelas mendapat 4 flat (pemerhatian saya).


8. Namun demikian, 4 flat bukanlah segalanya. Ramai yang tidak dapat 4 flat, tapi berjaya juga masuk ke degree di UM. Jangan risau sangat ya. Be competitive boleh tapi jangan sampai memudaratkan diri sendiri. Ikhlaskan diri belajar ya.


9. Lecturer di PASUM sangat peramah, dan caring pada student. Oleh sebab itu, banyak topik spot yang akan mereka beritahu student apabila final exam semakin hampir. Maka senanglah untuk anda skor sebenarnya!

10. Mengenai buku rujukan pula, itu adalah pilihan anda untuk beli buku rujukan atau tidak. Silibus di PASUM adalah lebih kurang silibus Matrikulasi dan STPM. Maka nak beli buku matrik or STPM pun okay (untuk Fizik, Kimia dan Biologi). Untuk Math, ada yang sama ada yang tak.


11. Walaubagaimanapun, pensyarah akan beri nota kepada anda, dipanggil 'lecture note'. Silibus yang ada di situ, silibus itulah yang keluar di exam.


NOTE: Buku rujukan yang spesifik boleh dibeli di PASUM, nanti lecturer akan announce sewaktu first kuliah.






Tidak mustahil untuk capai 4.00. If someone had done it, so why not us? Banyakkan berdoa pada Allah, berusaha, ikhtiar dan tawakal.




12. Etika pemakaian di kelas/kuliah PASUM:

Lelaki:

1. Kemeja berlengan pendek/panjang dan bertali leher. (Kemeja hendaklah dimasukkan ke dalam seluar).
2. Seluar panjang/Slack. (Jeans tak dibenarkan)
3. Berkasut. Tak kisah kasut kulit ke, kasut futsal ke, yang penting kasut. Digalakkan kasut yang boleh kita banyak berjalan. So kasut sukan tu is the best lah bagi saya.
4. Jumaat boleh pakai baju melayu/kurta. Jubah tak digalakkan, kalau boleh tak payah pakai jubah pergi kelas/kuliah.

Perempuan:

1. Baju kurung/kebaya/kebarung sahaja. Jubah pun dibenarkan.
2. Berkasut. Tak kisah lah tumit tinggi ke, tumit rendah ke, yang penting kasut. Digalakkan kasut yang boleh kita banyak berjalan. So kasut sukan tu is the best lah bagi saya,




2) KOLEJ KEDIAMAN UNGKU AZIZ ( KUAZ )



Hanya mampu bergambar dengan hiasan di gate kolej. Nak lihat gambar-gambar sekitar kolej, boleh google sendiri, haha maaf semua.


1.  Pelajar PASUM akan tinggal di sebuah kolej bernama Kolej Kediaman Ungku Aziz, iaitu Kolej Kesebelas Universiti Malaya. Antara kolej UM yang cantik, aman, dan sedap makanan di kafenya. Walaupun macam padat 1 bilik 4 orang, tetapi sebenarnya bagi kami, ianya cukup selesa dan itu yang menguatkan bonding kami sebagai pelajar PASUM.

2. Berdasarkan pengalaman pelajar, yang buat life kat PASUM ini seronok ialah aktiviti di kolej. Kolej akan adakan banyak aktiviti. In fact, pelajarlah yang akan jadi AJK aktiviti tu kalau anda nak. Be active, barulah tidak bosan pergi kelas balik kelas, tidur. Pergi kelas balik kelas, tidur. Memanglah bosan!


3.  Aktiviti apa je? Banyak. Projek-projek bertaraf universiti dan bukannya lagi seperti di sekolah-sekolah. Nanti minggu orientasi tahulah ya.

4. Dan, biasalah. UM berada di Kuala Lumpur. Maka nak pergi Mid Valley Megamall pun 10 minit je naik teksi. Nak balik pukul berapa pun tak kisah, 2 pagi, 3 pagi.  Tak ada warden nak marah-marah, tapi ada felo kolej yang concern, dia akan marah anda kalau balik lewat lepas pukul 12 tengah malam. Anda harus ingat gate UM pun ada pengawal keselamatan (kalau kena tangkap, naya anda). So those yang jarang lepak-lepak, maybe akan ada culture shock sikit. Tak apa, belajar sesuaikan diri.

5. KUAZ menyediakan banya kemudahan, antaranya mesin basuh, seterika, dobi, dan  kedai fotostat. Wi-fi pun ada dekat setiap bilik. Kafe pun ada. Dan makanan di kafe KUAZ adalah berpatutan dan sedap.


8. Sebelah KUAZ, ada court tennis, ada swimming pool, ada gym, ada court squash, ada futsal, ada gelanggang badminton, ada track nak jogging, dan sebagainya.


9. Senang cerita, banyak benda yang anda boleh buat kat sini. So don't worry about boredom okay! There are so much things to experience.


NOTE: 
Antara barang yang dilarang bawa ke KUAZ ialah apa-apa mesin pemanas ( seterika, air panas, microwave ) atas tujuan keselamatan. Seterika dan water heater ada disediaka. Jangan risau, tak berebut pun.

Sesetengah barang elektrik seperti laptop, kipas, printer dan sebagainya boleh dibawa, tetapi perlu didaftar di pejabat KUAZ (ada harga tertentu bagi setiap peralatan elektrik). Denda dikenakan sekiranya staf pejabat dapati anda tidak mendaftar brang / bawa barang terlarang:


      
Senarai barangan yang dicas kadar bayaran/tiada caj/tidak dibenarkan.


Pelajar PASUM dilarang membawa kenderaan, kecuali basikal. Kenderaan anda akan kena 'clamp' dan dikenakan denda kompaun.

10. Semua itu dan peraturan kolej lain akan diberitahu ketika MSKP nanti. Maaf ya kerana tidak dapat share di sini, sebab terlalu banyak peraturan. Apa-apa pun, anda boleh bertanya jika mahu.



3) KOKURIKULUM DI PASUM DAN KUAZ

1. Markah Kokurikulum 10% dalam sistem merit masih berjalan di peringkat asasi. Oleh itu, anda perlu cemerlang dalam akademik dan juga kokurikulum, kerana terdapat banyak persaingan untuk sambung ke Degree nanti (lagi-lagi Medic).

2. Untuk pengetahuan anda, di PASUM dan KUAZ tiada unit uniform, kelab dan persatuan seperti mana di sekolah dulu.

2. Tetapi, terdapat banyak aktiviti menarik dan projek yang kita boleh sertai. Malahan, kita boleh menjadi AJK yang menguruskan aktiviti tersebut (dan mendapat markah koko lebih, of course).

3. Dan sekiranya anda hendak mengasah bakat kepemimpinan anda (dan markah koko yang lebih tinggi), anda boleh cabar diri anda untuk menjadi JTK (Jawatankuasa Tindakan Kolej) di KUAZ.

4. Ada banyak aktiviti menarik yang anda akan rasai, cuma saya tidak mahu berkongsi di sini. Biarlah rahsia haha.

5. Di UM, terdapat banyak jenis sukan yang anda boleh ceburi. Saya galakkan anda libatkan diri dalam sukan kerana banyak kelebihan yang anda adakan dapat, lebih-lebih lagi di UM. (pengalaman + markah koko + dan lain-lain).

6. Cumanya nasihat saya ialah anda kena pandai manage masa anda, dan sentiasa ingat akademik lebih penting (90%) berbanding koko (10%) dalam sistem merit. Jangan terlalu sibuk dalam koko, tetapi pelajaran merosot begitu sahaja.









TAMBAHAN: Ini link yang saya share some blogs of PASUM lain yang korang mungkin berminat untuk baca. Some of them adalah sesi lama (sesi 2013/2014 dan ke bawah aku kira sebagai sesi lama, which the system is so different with sesi baru). Tapi takpe.  Sharing is caring:

01) ABOUT PASUM (BATCH 15/16)
02) THE NEXT STAGE
03) KENAPA PERLU MASUK PASUM?
04) MY PASUM ADVICE
05) TENTANG PASUM
06) PASUM - FROM MY PERSPECTIVE?!
07) PASUM DI HATIKU
08) LEPASAN PASUM TERANIAYA?
09) 11 BULAN DI PASUM
10) KISAH DI PASUM
11) PROGRAM ASASI DI UM
12) IN THE REALM : PASUM
13) A WEEK IN PASUM
14) MY LIFE IN PASUM
15) PASUM KU SAYANG
16)  SURVIVING PASUM
17) WHAT PASUM HAS TO OFFER 
18) LIFE IN PASUM
24) PASUM SOK SEK
25) THOSE STORIES. . . PASUM
26) PASUM 11/12
27) FOR THE NEXT PASUMIANS

(You can search more if you want, tak larat dah nak cari lagi)



4) MINGGU ORIENTASI : MINGGU SUAI KENAL PELAJAR (MSKP) ( sebelum ini dikenali sebagai Minggu Haluansiswa (MHS). Tetapi kini, MSKP untuk student asasi, MHS untuk student degree )



 NOTE: Digalakkan baca selepas confirm dapat masuk PASUM


1. Pada awalnya, anda akan ditempatkan di kolej kediaman (singkatan: KK) yang berbeza-beza, sebab jumlah PASUM yang ramai. Tak larat abang kakak fasi yang buat minggu orientasi tu nak jaga anda dalam satu KK, sebab itulah anda akan separated.

2. But after habis minggu orientasi, anda akan ditempatkan di kolej yang sama. KOLEJ KEDIAMAN UNGKU AZIZ, kolej kesebelas. (atau KUAZ, atau KK11)

3. Anda harus ingat, PASUM dan KUAZ adalah 2 pentadbiran yang berbeza. PASUM ialah tempat anda belajar, manakala KUAZ adalah tempat anda tinggal.

4. Ada 13 kolej kediaman di UM  kesemuanya, 12 di UM Kuala Lumpur, 1 di Nilam Puri, Kelantan untuk pelajar APIDS dan API. (Maklumat lanjut : WIKIPEDIA UM  )

5. Sebelum-sebelum ini, student PASUM tinggal di KK12, namun demikian, mulai sesi 2014/2015, student PASUM akan tinggal di KK11, kerana tidak mahu bercampur student degree di KK12 dan student PASUM. Maknanya, KK11 hanya ada student PASUM sahaja (dan sedikit student master).

(Maklumat lanjut mengenai KUAZ, saya khaskan satu slot di bahagian akhir post ini).

6. Orientasi PASUM memang best, serius tak tipu. Tak adanya dera korang teruk-teruk. Nanti yang jadi abang kakak fasi semuanya ex-pasum batch lepas je. Semua yang baik-baik comel-comel hensem-hensem. Hehe. 





7. PENTING!!! ( tentang DOKUMEN)
{ 


NOTE: You can have this Register-In-PASUM guitde list from my friend's. Sangat membantu inshaAllah ( REGISTERING PASUM ) (BLOOD TEST DENGAN X RAY TAK PERLU BUAT UNTUK SESI 2016/2017. ITU UNTUK INTERNATIONAL STUDENT SAHAJA)!

1. Bila nak pergi MSKP, perkara pertama yang perlu anda prepare ialah dokumen yang lengkap. Tanpa dokumen lengkap, anda tidak akan berdaftar sebagai student PASUM.

2. Anda juga perlu ingat bahawa pendaftaran di PASUM dan di KUAZ adalah dua perkara yang berbeza.

3. Maka, apabila dapat result UPU, terus download segala macam dokumen dari laman web UM, and then print. Fail2 yg anda download tu make sure disimpan elok-elok jangan delete.

5. Kalau anda fotostat apa-apa dokumen, make sure minta cop pengesahan pada SETIAP salinan dokumen tu, kerana pengurusan tidak terima cop yang difotostat, so bila fotostat baru, kena cop baru. This is basic yang ramai tak buat.

6.  Semasa isi maklumat dalam dokumen di rumah, anda kemungkinan besar akan tak tahu nak isi apa dekat certain parts. Waktu tu anda kena pandai, sama ada anda tanya senior, atau buka link yang telah saya sediakan. Sekiranya tanya senior, jangan expect senior tahu 100% maklumat tu sebab sistem mereka mungkin lain dengan sistem anda.

}

8. Mengenai barang yang perlu dibawa, anda perlu fikir logik nak kena bawa apa. Baldi ke apa ke, anda boleh fikir nak kena bawa ke tak (mestilah bawa, kan). Kalau terlupa bawa pun, bila-bila boleh beli kat kedai atau bawa dari rumah. 

9.  Banyakkan stamina sebelum MSKP. Dari KUAZ nak ke PASUM, berjalan kaki adalah lebih kurang 15 minit. Selepas MSKP, Bas UM mengikut jadual ada disediakan sekiranya mahu menaiki bas.




10. Saya tidak terlalu share aktiviti semasa MSKP kerana saya nak kekalkan debaran anda untuk ke MSKP.Tapi, saya boleh janji MSKP PASUM is always the best! Nantikan ya!




4) FREQUENTLY ASKED QUESTION (FAQ)

Q1: Surat tawaran akan dipos ke rumah, atau print sendiri?
A1: Print sendiri. Print lebih, okay?

Q2: Etika pakaian di PASUM?
A2: Formal. Maksudnya, untuk lelaki, baju kemeja (tak kisah lengan panjang atau pendek), bertali leher, berseluar slack, dan kasut. Untuk perempuan, baju kurung/baju kebaya/baju kebarung/baju jubah. Nanti akan diceritakan etika pemakaian waktu minggu orientasi.

Q3: Silibus PASUM sama tak dengan silibus asasi/matrik/STPM lain?
A3: Silibus campur-campur. Ada yang dari matrik, ada yang dari STPM, dan ada juga dari A-level maybe. Depends pada lecturer nak letak apa.

Q4: So, buku rujukan apa kena beli since silibus campur-campur?
A4: Any pre-university punya buku boleh bawa. But mostly hampir sama dengan matrikulasi and STPM (untuk fizik, biologi dan kimia), untuk Math ada yg sama ada yg tak. So boleh lah beli buku tu.


Q5: Sains komputer tu apa? Belajar macam mana? Senang ke?
A5: Senang je. Belajar pasal programming. (Bukan baiki-baiki komputer. Tapi progamming okay). One of my favourite subjects. :)

Q6: Lecturer garang tak? 
A6: Lecturer semua baik-baik. Tak ada yang garanglah. They are friendly, but a little bit busy. Biasalah diorang pun ada research diorang sendiri. So agak susah nak luang masa dengan lecturer. But they will spend their time, semata-mata untuk korang. Jangan risau.

Q7: Apa tu kuliah and kelas tutorial?
A7: Korang akan belajar dalam 2 tempat, kuliah dan kelas tutorial. Lecturer akan ajar subjek dalam kuliah menggunakan slide presentation. (Dalam dewan kuliah ada about 200 orang tau. Duduk dalam auditorium yang ber-air cond. Macam dalam wayang, so senang tertidur. Haih). FOKUS okay.

Tutorial ni ialah nama lain bagi 'kerja sekolah'. Setiap minggu lecturer akan bagi satu kertas tutorial bagi setiap subjek, mengandungi soalan-soalan. And korang jawab lah tu dekat kolej. So, akan ada kelas tutorial untuk discuss jawapan korang. Tak semua lecturer akan ajar di kelas tutorial. Some kelas tutorial diajar oleh akak-akak abang-abang master or phd-in-making).

Q8: Dekat UM ada mat salleh tak?
A8: Dekat UM, ada. Tapi dekat PASUM, hanya bumiputera sahaja.

Q9: Ada mesin basuh tak di sana?
A9: Nak basuh sendiri rendam dalam baldi boleh, pakai mesin basuh boleh(bayar at least RM2.00 setiap basuhan), atau nak hantar dobi pun boleh(harga ikut berat basuhan).

Q10: Kena bawa laptop ke?
A10: Depends. Kalau korang nak bawa, bawalah. Tapi nanti ada daftar peralatan elektrik. (tunggu orientasi). Saya galakkan bawa sebab kalau asyik main phone je, tak puas lah kan.


Q11: Bilik panas tak? Satu bilik berapa orang?
A11: Bilik kadang panas kadang sejuk. Mostly suhu biasa-biasa je. Satu bilik 4 orang. Btw, boleh je bawa kipas meja kalau rasa panas sangat. (Tapi ada bayaran daftar peralatan elektrik).


DAN FAQ BERSAMBUNG KE RUANG KOMEN DI BAWAH HUHUHU PENAT MENJAWABNYA.

NOTE: Saya mendapati ada sedikit update pada sistem UM, maka jawapan di ruangan komen ini ada yang old information punya. Jadi maafkan saya sekiranya terdapat kesilapan saya ya.




Sekian, itu sahaja setakat ini.

AMIR ROSYADIE
Alumni Pelajar,
Pusat Asasi Sains Universiti Malaya sesi 2015/2016,
Universiti Malaya.

amirrosyadie69@gmail.com

Instagram: amirrosyadie



Sumber:

https://www.um.edu.my/docs/default-source/syarat-kemasukan-bachelor/brosur-program-pengajian-asasi-universiti-malaya-2015-new.pdf?sfvrsn=2

https://www.um.edu.my/

https://ms.wikipedia.org/wiki/Universiti_Malaya

dan pengalaman di sini.

Comments

  1. assalamualaikum bang, nk tanye ramai x pelajar kat PASUM? apa beza dengan asasi uitm? PASUM ni ramai budak straight A eh?

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam. Ramai jugak. Asal-asal ada lebih kurang 1400 students, tapi lepas dapat tawaran MARA lah JPA lah n so on, tinggal about 900 je.

    Asasi UiTM silibus dia lain. Bergantung pada lecturer nak letak silibus n course apa. (btw silibus um lagi mendalam dari uitm huhu sebab tu asasi uitm banyak dapat cuti)

    Pasum ramai straight A, ramai juga yang tak. Jangan risaulah masuk sini semua start dari zero balik. :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Adakah semua pelajar perempuan di pasum bertudung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasum tak wajibkan perempuan bertudung. Terpulang pada individu.

      Delete
    2. Terima kasih kerana menjawab pertanyaan saya

      Delete
  5. assalam..saya nk tanya adakah subjek seperti kimia,biologi,fizik n matematik di pasum sambungan dari spm ? atau mmg lain dr pembelajaran di peringkat spm ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Kalau pergi mph ke, popular ke, try tgk buku matrik/stpm/A level. Ha itulah serba serbi silibusnya.

      Silibus mmg sambungan spm, which is a little bit higher dari spm.

      Yg susah kat sini cuma lecturer mmg go through laju, so kena cepat catch up. So kalau boleh asas spm tu jgn lupa.

      Delete
    2. owhh..thanks for sharing..br baca harini your reply..btw mmg payah ke nk skor 4flat?

      Delete
    3. Secara purata yg aku perhatikan, satu kelas (20 orang), ada 4 orang je yg 4flat. Nak kata susah, tak jugak, nak kata senang pun tak jugak. Depends on individu. Sebab bayangkan, ada 4 bulan je untuk setiap final exam. Mmg struggle jugak ah.

      Anyway aku baru share sikit je ni. Nanti ada masa aku update lagi. InshaAllah

      Delete
    4. tqvm...hope to see your coming soon post..:)

      Delete
  6. Selain baju kurung..perempuan tak boleh pakai baju kemeja formal ke?

    ReplyDelete
  7. Kalau anggaran jumlah bagi pelajar asasi sains fizikal berapa ya? Ramai tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batch kami 15/16 adelah dlm 400+ student fizikal setelah offer JPA dan MARA keluar...

      Delete
  8. Amir aliran fizikal no 5??..tershashul skit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tu... Bro ni no. 1 dalam aliran Sains Fizikal...

      Delete
    2. Pada hakikatnya,1st place dalam
      kalangan semua pelajar pasum 15/16

      Delete
  9. Thanks bro,sangat sangat membantu!

    ReplyDelete
  10. Salam. Sy nk tanya pasal APIdS. Try google tadi xbyk posting, ada pun tahun 2010 punya. Kalau ada mana mana blog yg boleh saya rujuk mohon kongsi ya, terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh pelajar APIDS ke? Haha memang pun, tak ada sangat blog tentang APIDS ni. Saya ada kawan APIDS kalau nak tanya apa-apa.

      Delete
    2. Ni blog yg saya jumpa.

      http://apidsapiumkami.blogspot.my/2015/07/pengenalan-asasi-pengajian-islam-dan_35.html?m=1

      Delete
    3. Yup dapat APIDS 😅 sy dah baca blog tu tadi tapi masih rasa kurang jelas hehe terima kasih

      Delete
    4. So nak tanya apa-apa tak? Nanti saya direct tanya dgn kawan apids saya.

      Delete
    5. Boleh cari tentang apids di fb jugak.. apids um 15/16

      Delete
  11. Bleh x nk set dorm dgn kwan wlaupon beza kolej kediaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erm tak boleh set siapa roommate kita. Kita dapat bilik ikut pejabat.

      Delete
  12. Assalamualaikum, saya dapat tawaran ke pasum, bila ye daftar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hayat 28 Mei. Fizikal 29 Mei. Dua2 pagi sampai tgh hari. Ada kat surat tawaran.

      Delete
    2. kalau tak boleh nak daftar 28 mei tu macam mana ye?

      Delete
    3. 28 mei tu hari pendaftaran kolej untuk student hayat.

      Tak boleh dtg(sebab yg sgt mustahak), kena hubungi pejabat pasum. Kalau pasum terima, kolej akan terima.

      Delete
  13. Boleh bawa kereta tak utk student pasum ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Student pasum tak dibenarkan bawa kenderaan. Basikal boleh lah.

      Delete
  14. Masuk pasum ni kena buat medical checkup dulu ke? Lagi satu pasal buku rujukan tu, suggest beli ke tak? kalau suggest beli, boleh recommendkan x buku ape yg bagus utk sc hayat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Download and print borang2 yg disediakan oleh pihak um. Kat situ ada suruh buat medical checkup, borang2 pndaftaran dn sbgainyalah.

      Buku rujukan apa-apa yang matriks ataupun spm pun okey. Nak beli dulu boleh, atau boleh beli dekat pasum. Ada lebih banyak buku yg lebih bagus akan dijual. Apa-apa pun lecturer sendiri yg akan bagi nota, so terpulang lah nak beli sendiri ke tidak.

      Delete
  15. salam abang amir , saya bakal masuk pasum aliran hayat tapi saya nak skor 4 flat orang kata lagi senang 4 flat kalau aliran fizikal betul ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, tak ada siapa yang lagi susah.

      Dua-dua tu bergantung pada diri. Kalau hayat, ada subjek-subjek biologi, which require reading and memorizing a lot. Kalau fizikal, ada vektor, sains komputer, math engineering, which require deep understanding n problem solving.

      4 flat ni average 1 dalam 5 orang boleh dapat. So belajar elok-elok ya. :)

      Delete
    2. terima kasih abang jumpa masa mskp kalau berkesempatan ;)

      Delete
  16. salam .saya nk tnye klau lps pasum ni pointer dlm 3.8/3.9 mcm tu je rasanya lepas x nk buat medic di um dan kalau blh sy thu sekarang ni quota medic di um brp org ye untuk satu intake??.Kalau med checkup tu buat mse dkat pasum blh x agaknya all those dociments mmg kne ada dah pada hari pendaftaran.tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di UM, minimum requirement medic is : 4.00 CGPA + MUET at least band 4 + duduki ujian BMAT + melepasi nterview

      Quota Medic UM is about 120 org sahaja.

      Medical checkup dan all those dokumen kena lengkapkan sebelum datang PASUM. Kalau tak lengkap, payah nanti nak lengkapkan.

      Delete
    2. ok thnk you for the replies.☺

      Delete
    3. ok thnk you for the replies.☺

      Delete
    4. BMAT tu ape?

      Delete
    5. BioMedical Admissions Test (BMAT). Kalau nak amik medic, kena amik ujian bmat.

      Delete
  17. Kalau Apids pula subjek dia mcm mana ? Lebih tough dri sc hyt & sc fzkal eh ? Nak tau serba serbi ttg Apids juga , sbb saya dpt twaran apids :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh try baca ni dulu:

      http://apidsapiumkami.blogspot.my/2015/07/pengenalan-asasi-pengajian-islam-dan_35.html?m=1

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Boleh dapat maklumat tentang apids jugak di fb... apids um 15/16.. atau boleh hubungi admin blog/fb kami..

      Delete
  18. Kalau utk medic, pointer kena dapat 4flat kan?? Jadi kalau utk dentistry and pharmacy, agak2 min pointer kena dapat berapa ye?? And, from kuaz ke pasum mmg kena jalan kaki ke?? Lebih baik jalan kaki or naik bas??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Medic, dentistry and pharmacy kena 4 flat.

      Jalan kaki dlm 15 minit. Naik bas 3 minit. Tapi kalau naik bas kena tunggu bas dtg. Lebih baik naik bas lah kalau tiba2 rezeki kita bas dtg waktu kita dekat bus stop. Kalau tak, jalan kaki jelah. Memang budaya kat pasum kita jalan kaki je ramai-ramai.

      Delete
    2. But actually pointer 3.8 pun ada juga yg dpt medic dentistry pharmacy, cuma yelah, very difficult lah sebab org lain yg apply mostly 4 flat.

      Delete
  19. Salam, boleh saya tahu tak bayaran masa pendaftaran tuh kena bayar berapa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, ada dinyatakan dalam files yg pelajar download

      Delete
  20. maaf bertanya, saya sering dengar pelajar2 senior dan yg sama batch dngn saya ckp, walaupun kita dpt 4flat belum tentu terjamin untuk sambung degree ke course seperti medic, dentistry dngn pharmacy disebabkan terlampau ramai 4flat. bila masa kita perlu apply untuk scholarship untuk sambung ke degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah. Medic, dentistry dgn pharmacy are critical courses yg ramai org apply yet limited place to offer. Sebab tu 4flat pun tak jamin boleh dpt, sebab banyak proses yg kita kena lalui mcm muet, bmat dgn iv.

      Kita check scholarship masa lepas final exam semester 1. Ada scholarship keluar awal, ada yg keluar lambat. Kena rajin check.

      Delete
  21. Assalamualaikum. Kalau saya buat pasum utk asasi sains fizikal, ada keberangkalian tak nak dapat scholarship untuk sambung degree engineering di UTP :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, Yep. Ada banyak scholarship lepas asasi for engineering degree. And most of them hantar students ke UA and GLC's uni like UTP, uniten and mmu. Tapi be prepared la, as getting scholarship ain't that easy.

      Delete
  22. Saya nk tanya yg surat beranak parents tuu wajib kaa....klau pakai i/c je bleh x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Semua yg dinyatakan tu wajib diserahkan, termasuk surat beranak tu.

      Kalau hilang, buat baru. Google cara nak buat surat beranak yg hilang. Ada punya. Buat cepat2, sebab prosesnya tak pasti lama atau sekejap.

      Delete
  23. Maaf tanya, borang perjanjian asasi IPTA yang mana satu eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tajuknya 'perjanjian program asasi ipta'.

      Delete
    2. Borang tu boleh didapatkan di mana ya? Dalam semakan senarai dokumen tu tak ada :(

      Delete
    3. Masa check upu, kan ada tulis 'TAHNIAH anda telah ditawarakan bla bla bla' kan, kat bawah tu ada link untuk download SURAT TAWARAN BANTUAN ASASI UNIVERSITI AWAM (UA)

      Delete
    4. Thank you abang amir kerana sangat membantu!

      Delete
  24. asasi sains fizikal boleh sambung ijazah accounting tak ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. PASUM both hayat n fizikal boleh sambung ijazah accounting.

      Delete
  25. Salam, nak tanya, dokumen yg mana eh kena print lebih? Mcm borang maklumat pelajar ke maklumat kewangan, maklumat kad pelajar, peta kolej smua tu kena print lebih ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh rujuk sini. Blog kawan saya. http://insacure.blogspot.my/2015/06/10-registering-pasum.html?m=1

      Delete
  26. Ni fp memang padu lahh. Haa bday aku jgn lpa wish jkjj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha sapot sikitt. InshaAllah. Huhu doakan aku terus kuat.

      Delete
  27. Good job amir..you do the great job. Om behalf of Pasum's lecturer we would like to wish Thanks..

    ReplyDelete
  28. Good job amir..you do the great job. Om behalf of Pasum's lecturer we would like to wish Thanks..

    ReplyDelete
  29. Salam abang, saya ditempatkan di KK10. So akan bertukar ke KK11 ke macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Ya betul. Kan ada tulis kat blog ni? 😅

      Delete
    2. Thank you bang, saje nk dptkan kepastian 😅

      Delete
  30. Dr asasi sains fizikal nk ke jurusan mech eng brp cg diperlukan..sama dgn medic jugak ke..n brp quota utk student mech eng.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh rujuk di sini:

      http://www.um.edu.my/academics/bachelor/engineering/bachelor-of-engineering-(mechanical)

      Delete
  31. Slm nk tanya, pendaftaran utk sains fizikal 29 mei kan. Dan bilakah yg start pembelajaran ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Start pembelajaran lepas MSKP habis. So start hari isnin 7 Jun dah bermula lah hidup sebagai pelajar PASUM yeayyy.

      Delete
  32. Medical check up tu yg for international students tu kena buat tak walaupun kita rakyat malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu buat.Rujuk FB page " MSKP Pusat Asasi Sains Universiti Malaya - PASUM 2016" .

      Delete
  33. Salam bang, kat UM hari2 pakai kemeja ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Untuk lelaki, yes. Tgk etika pemakaian yg dah saya tulis. Tapi, jumaat je boleh pakai baju melayu.

      Delete
    2. Lpstu seluar jeans leh tak?

      Delete
  34. Asssalamualaikum.
    Adik sy dpt tawaran ke pasum aliran fizikal. wlpn biologi die dpt lg tinggi. is there any possibilities to change course?

    for bantuan kewangan pulak, macam mana ye?

    ReplyDelete
  35. Waalaikumussalam.
    If dia lagi minat biologi daripada sains komputer, vektor dan math engineering, so sains hayat lagi okay untuk dia.


    Ada possibility nak tukar kos. Kena jumpa pejabat pasum semasa atau selepas mskp. Tapi ikut rezekilah, kalau dapat, dapatlah.

    Bantuan kewangan ni basically ialah pemberian elaun kepada pelajar, dan bayaran untuk beberapa yuran tertentu.

    Tapi ingat kita masih kena bayar yuran yg dinyatakan dlm dokumen (yg around rm 900 tu).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for the reply.

      so u r ex-pasumian fizikal or hayat?

      dia dpt matrik modul 1 jgk. so dia pn still confuse which 1 yg dia nak. what do u think?

      Delete
    2. aya fizikal. :)

      Kalau rasa dia boleh bawa subjek yg agak mendalam, pilih pasum. Kalau rasa tak, masuk matrik.


      WALAUBAGAIMANAPUN, pasum pun okay. Saya selalu pesan kat junior, dekat pasum ni kita akan belajar banyak perkara dan mematangkan kita sebab kita duduk di universiti berbanding matrik yg hanya duduk di kolej. Pengalaman saya bila saya tgk budak pasum masuk degree, mereka lebih all out berbanding matrik.

      Apa2 pun depend pada diri sendiri. Istikharah, dan yakin pada keputusan yg kita buat.

      Delete
  36. sabtu dan ahad ada aktivit ke yang dibuat oleh kk or pasum? kalau duduk dekat, boleh balik rumah ke sabtu dan ahad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabtu ahad 28, 29 jun tu ada aktiviti dan tak boleh balik sampai 3 jun. Sabtu ahad 4 dan 5 jun tu boleh balik.

      Delete
    2. Kalau ada arahan untuk tak boleh balik,so takleh balik. :) sebab ada certain yg akan pindah dari kolej-kolej lain ke kolej 11.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  37. salam bang bayaran untuk asasi fizikal dan asasi hayat lain or sama? sebab saya dapat fizikal tpi document yuran yg saya download tu untuk hayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat, sebab saya survey tadi adakah fizikal yg lain menghadapi masalah yang sama. Setelah survey,sebahagian juga menghadapi masalah yang sama. Amount bayaran yuran sains fizikal dan hayat adalah berbeza.

      Saya akan update segera tentang ni. InshaAllah esok atau lusa.

      Delete
    2. okey bang terima kasih. kne tunggu abang update dlu bru boleh bayar la kan ?

      Delete
    3. Update. Try download balik dokumen tu.

      Delete
    4. sy sangka yuran adalah sama jd sy dah bayar yuran mengikut sains hayat walaupun sy pelajar fizikal....jadi apa perlu sy buat? biarkan saja sbb yuran hayat lebih byk berbanding fizikal atau sy perlu claim semula duit tu nanti?

      Delete
    5. Tak mengapa. Nanti boleh claim semula duit. Waktu pendaftaran pasum nanti rujuk balik dgn staf.

      Delete
  38. salam, nak tanya pasal pemeriksaan kesihatan.

    dekat pat blood test tu bagi Rubella serology kena buat ke? sebab staff kata tu tuk perempuan je. so saya kena buat gak tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Blood test tu untuk international student je. Rujuk FB page "MSKP Pusat Asasi Sains Universiti Malaya - PASUM 2016" , ada state kat situ pasal borang klinik kesihatan pelajar.

      Delete
  39. salam bang. berkenaan buku akaun bank islam tu mcm mne? saya bukak akaun tak dpt buku akaun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Kita akan dapat kad dan slip bukti kita dah buka akaun bank. Yang slip tu jangan hilangkan. Buat at least 3 salinan dan cop sahkan benar.

      Delete
    2. Cop sahkan benar??? Cop dr sapa??

      Delete
    3. Cop sahkan benar??? Cop dr sapa??

      Delete
    4. Setiap personal documents perlu disahkan benar oleh mana-mana pegawai kerajaan bergred 41 dan ke atas untuk buktikan salinan anda itu benar. Sebagai contoh, Pensyarah di mana mana iPTA atau Pengetua Sekolah Kerajaan, mereka ini, boleh mengesahkan dokumen anda.

      Boleh rujuk panduan mengisi borang yg kawan saya tulis:

      http://insacure.blogspot.my/2015/06/10-registering-pasum.html?m=1

      Delete
  40. Thanks. It's quite long already after updates, 😅 i hope it still helps students find information needed haha. InshaAllah.

    ReplyDelete
  41. Salam. Not sure if this question is relevant tapi... Nak tanya... Kat pasum ni macam dekat asrama tak? Haha maksudnya mcm terkongkong ke atau more freeing like typical uni students? Btw this post is really helpful, thank you! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Haha takde lah terkongong. More freeing, but kolej 11 tutup gate pukul 12 mlm. Terima kasihhh. 😆

      Delete
  42. Salam nak tanya, saya dpt tawaran ke tempat lain. Intake july. Kalau saya terima kemasukan ke UM ni adakah satu kerugian dari segi kos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Ermm, it's too general. Intake tu ada scholarship tak? Subjek tu minat tak? Camna status tempat belajar tu? Kita kena consider tu semua. 😅

      Delete
  43. Assalamualaikum. First of all, thank you so much for this post, super helpful! Looking forward to have you as a facilitator. Saya ada satu soalan. borang perjanjian asasi ipta tu wajib diisi oleh semua yg akan masuk ke pasum ke or just for those who are taking the bantuan kewangan asasi by MOHE? If let's say I'm under JPA bursary to enter UM, am i still required to fill in the borang perjanjian asasi ipta? Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Thank you for the thank you hehe.

      Fyi, I was under bursary too. I filled the borang perjanjian asasi ipta penat2, but they said tak perlu pun isi sebab kita dapat bantuan kewangan dari pihak lain.

      So no need to fill that borang perjanjian asasi ipta, if you get bantuan kewangan other than MOHE.

      Delete
  44. Really helpful blog. Already recommended this blog to all of my daughter's friend :)

    ReplyDelete
  45. Satu bilik tuh berapa org?? Then yg tandatangan saksi utk perjanjian kewangan tuh... Klau sign dulu then fotostat boleh x?? Ke nak kne fotostat dulu bru sign??? Salinan dokumen lain cam ic smua tuh kena dpt kan cop pengesahan jugak ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu bilik 4 orang. Tandatangan saksi tu fotostat then baru sign, sebab kita nak setiap set mesti original.

      Yup. Dapatkan cop pengesahan kalau tak pasum tak terima. Fotostat dulu salinan, then baru cop kat setiap salinan tu. (Tak boleh cop satu, then fotostat yg tu banyak2).

      Delete
  46. Mcm mn nk tau kod kursus dgn no matrik utk lporan medik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh. Kod kursus ada dinyatakan waktu korang dpt result upu. Dia ikut aliran:

      Sains Hayat - M0010
      Sains fizikal - M0020
      APIDS - M0710

      Nombor matrik pula ada dlm surat tawaran asasi ipta.

      Delete
    2. Tq bang,,tp dkat lporan medik ad 4 kotak sj,,fakulti plk pusat asasi sains la kn ?

      Delete
  47. Salam nak tanya utk kepastian, adakah borang perjanjian asasi ipta perlu disahkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Borang perjanjian tak perlu disahkan, sebab ketiga-tiga set borang itu mesti original.

      Yg perlu disahkan ialah dokumen yg perlu disertakan sekali seperti Surat Tawaran Asasi IPTA Borang Asasi IPTA, salinan I/C Pelajar dsb.

      Rujuk http://insacure.blogspot.my/2015/06/10-registering-pasum.html?m=1

      Delete
    2. terima kasih untuk jawapan saudara.. tqvm

      Delete
  48. Bro..saya dpt course sc fizikal.. ade yuran pape ke yg kene bank in??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup ada. Ada download document and files tak?

      Delete
    2. Ye ade..tpi saya tgk tu utk sains hayat yg 900 tu...ade yg lain ke??

      Delete
    3. Ouh ada sistem error. Cuba download balik dokumen maklumat kewangan tu.

      Delete
    4. Ohh..dah2 thanks..bnyak membantu la blog ni kipidap!!!

      Delete
  49. assalamualaikum,nak tanya blood test kena buat ke untuk medical check up??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk kemasukan pelajar Pasum sesi 2016, borang pemeriksaan kesihatan bagi pelajar baharu telah ditambahbaik.

      Asasi pasum semua pelajar local hanya perlu membuat pemeriksaan fizikal dan part 1 sahaja iaitu ujian air kencing.

      Jika semasa pemeriksaan fizikal, doktor yang memeriksa menyarankn membuat ujian darah atau x-ray, baru pelajar perlu buat (if indicated).

      👆daripada doktor klink kesihatan pelajar

      Delete
  50. assalamualaikum .. nak tanya,,
    1. andai saya mendapat tawaran ke luar negara selepas masuk ke pasum ni adakah saya perlu bayar apa2 utk keluar dr pasum.. dan yuran yg rm 9++ tu kira burn ek?
    2. pelajar perempuan dibenarkan tak memakai skirt labuh dan blouse? instead of baju kurung/kebarung/jubah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Menurut pasum untuk sesi 2016/2017, ya, duit rm 9++ tu burn. Takleh tuntut semula.

      2.Menurut peraturan, tidak boleh.

      Delete
  51. Sorry bang question saya ni tak berape penting tapi kat sane koperasi diorg ade jual topup tak?

    ReplyDelete
  52. Salam, yang yuran perkhidmatan RM 935 memang wajib bayar sebelum daftar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Ya bayar sebelum daftar. Lengkapkan semua dokumen yg perlu dilengkapkan. Jangan tangguh-tangguh. Dan sila pastikan bayar yuran dgn amount yg tepat, hayat rm935.50 dan fizikal rm 869.00.

      Delete
  53. Assalamualaikum, dekat borang maklumat pendaftaran pelajar ada minta salinan sijil sijil ko-kurikulum. jadi saya nak bagi sijil markah kokurikulum atau semua sijil kokurikulum? Kalau kena bagi semua sijil kokurikulum, adakah kena disahkan juga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Serah salinan sijil kokurikulum. Terpulang nak serah berapa banyak, tapi kalau banyak sangat, serah form 4 hingga form 5 punya pun okay

      Delete
  54. thanks for the sharing.. i would like to ask klau dlam offer letter sy dpat kk 11...is it means that sy x perlu pindah lg for the second time?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu pindah lagi dah. KK11 is for pasum students.

      Delete
  55. Memang tak boleh bayar lepas masuk pasum ke atau hutang dulu? Bayar lepas dapat bantuan asasi tak boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh. Kena bayar and serah salinan resit pembayaran masa pendaftaran.

      Unless kalau terpaksa hutang, contact pejabat pasum.

      Delete
  56. Assalamualaikum bang, sorry kalau soalan berulang tapi just nk dapatkan confirmation betul ke blood test tu mmg tak perlu ? Sbb ade terbaca dekat blog senior pasum lain mcm blood test tu penting utk masuk pasum ni . Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Bagus nak sumber yg sahih ya. :)

      Untuk kemasukan pelajar Pasum sesi 2016, borang pemeriksaan kesihatan bagi pelajar baharu telah ditambahbaik.

      Asasi pasum semua pelajar local hanya perlu membuat pemeriksaan fizikal dan part 1 sahaja iaitu ujian air kencing.

      Jika semasa pemeriksaan fizikal, doktor yang memeriksa menyarankn membuat ujian darah atau x-ray, baru pelajar perlu buat (if indicated).


      Saya dapat dari doktor klinik kesihatan pelajar, pengetua kolej11, dan dari pihak pasum semalam.

      Delete
  57. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.

      Perlu mendapatkan surat beranak baru di pejabat pendaftaran negara (JPN). Surat beranak penting utk mengetahui status bumiputra pelajar.

      Delete
  58. Sorry nk tnya klu kita dh trsalah byr yuran prkhidmtn tu mcm mne ya? Sy dpt sns fiz tp trbyr yuran sns hyt. Bleh ke sy claim byrn trlebih tu? Mcm mne steps dia? Sbb x perasan tajuk dokumen tu kewangan sns hyt punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya akan panjangkan isu ini kepada pihak pasum. Steps dia nanti pihak pasum akan umumkan.

      Delete
    2. Ok, thnx. Tp mcm mne sy nk tau update ttg masalah sy ni? Tunggu update blog ni ke mcm mne? Btw, tyvm 4 infos dlm blog ni.

      Delete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. Glad to know that u r a bursarian as well yeay!

    So, there goes my ques:

    1. The borang perjanjian asasi ipta (there got saksi, penjamin and perlu matikan setem dkt lhdn), perakuan penjamin yg kena buat 3 salinan tu tak perlu isi pon tak pa eh? Means I just ignore the forms. Just isi BORANG FROM WEBSITE UM JE. BORABG DARI WEBSITE UPU TAK PAYAH SENTUH LANGSUNG.Seriously? For confirmation :) *settle satu benda hihi.

    2. Then, kalau pihak um ckp kenapa x bgi borang perjanjian ipta, just ckp kita bursarian and tunjuk slip permohonan bursary?

    3. I called jpa and pasum tapi x pick up. Since bursary start bulan 7 ni, so kita kena bayar yuran rm900+ tu pakai duit sendiri kan? Then, boleh claim tak duit yuran tu dkt jpa?

    Thank u in advance!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Yup. Borang perjanjian asasi ipta tidak perlu diserah sekiranya pelajar terima zakat atau bantuan kewangan daripada pihak lain.

      2.Yup. Rujuk pada pegawai yg bertugas waktu pendaftaran pasum nanti.

      2. No. Duit yuran pendaftaran yg rm900++ tu kena bayar juga walaupun kita pelajar tajaan. Takde claim balik. Elaun yg kita dpt dlm bank nanti dah net sum dgn yuran2 tu.


      Delete
  61. Brg pengakuan kedudukan kewangan penjamin dlm bhgian brg perjanjian dgn UM tu perlu disahkan juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam borang perjanjian asasi ipta, kalau ada ruang untuk tulis apa2, kita tulis. Kalau ada 3 set borang, 3 set borang lah yg kita kena tulis. Jangan fotostat. Sebab kita nak each set of the borang perjanjian ialah original. Unless mcm surat tawaran asasi, ic pelajar, dsb, haa itu semua kena fotostatlah and sahkan benar pada setiap salinan tu.

      Delete
  62. salam, kalau bapa warganegara malaysia( ada ic dan surat beranak). Tapi ibu bukan warganegara malaysia(tiada surat beranak) mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Tak apa, nanti semasa pendaftaran pasum rujuk pegawai/sfaf yg bertugas.

      Delete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Pelajar tajaan juga perlu membayar yuran. Guna duit sendiri dulu. Nanti bursary akan bank in duit biasiswa ke dalam akaun bank anda.

      Delete
  64. Assalamualaikum, nak tanye, kuliah nnti dari pukul berapa sampai pukul berapa eh for asasi sains hayat students?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesi pembelajaran di pasum ( kuliah + kelas + lab) kebiasaannya ialah dari pukul 8 pg sehingga 5 ptg.

      Delete
  65. Salam..pemakaian sepanjang mskp mcm mane ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakaian di kolej setakat ni bebas. Yg penting pakaian yg boleh dipakai untuk buat aktiviti.

      Pakaian semasa pendaftaran kena ikut etika pemakaian di pasum. Itu nanti kita akan bagitau masa mula orientasi. So bawa jelah pakaian2 tu ya.

      Delete
  66. Salam bro amir, firstly, thanks for your extra effort on helping us. Sangat helpful and may Allah bless u with jannah, amin.
    So bro, nak tanya
    1. berapa salinan kena ada untuk borang kewangan penjamin, ic penjamin & penuntut dan surat tawaran? 3 jugak or satu cukup?
    2. Kuaz ada dryer tak? Heheh

    Thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. InshaAllah amin. :)
      1. Dimaklumkan pada saya perlu ada satu salinan borang kewangan penjamin, ic penjamin & penuntut dan surat tawaran.

      But if u wanna play safe then nak bawak 3 salinan its better.

      2. Dryer apa eh. Hair dryer ke? Tak ada disediakan, tapi boleh bawa (ada bayaran). Ermm dryer baju pun takde disediakan juga.

      Delete
  67. salam .kalau dapat bursary ..yuran perkhidmatan tu bayar guna duit sendiri dulu ke? sebab proses utk bursary ni settle bulan depan..ke mcm mn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Pelajar tajaan juga perlu membayar yuran. Guna duit sendiri dulu. Nanti bursary akan bank in duit biasiswa ke dalam akaun bank anda.

      Delete
  68. asalamualaikum . macam mana sy nak tukar kos dari sains hayat kpd sains fizikal ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Boleh cuba mohon di pejabat pasum.

      Delete
  69. Salam, kalau seluar jenis khakis boleh pakai tak selain slacks? And kasut wajib kasut kulit or kasut lain boleh? Thanks

    ReplyDelete
  70. Aslm abg... emmm klo nk pi sembahyang jumaat laki naik bus kan? Then klo solat terawih nnti cmna? Masih ade lg ka ujian eng yg menentukan kelas kuliah tu? Thankz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Ada masjid di Akademi Pengajian Islam (API) berdekatan dgn kolej. Jalan kaki pun boleh.

      Solat tarawih akan diadakan secara berjemaah di dewan kolej.

      Sekrg tak ada dah dh. 3 years ago yes. Tapi now not anymore. Kelas dibahagi tak ikut apa2pun.

      There will be an english test though the first week of lecture, but thats for pasum's data only.

      Delete
    2. Thankz for replying this message... btw blood test dlm medical checkup list mmg kena bwt ka even dh tulis for international students

      Delete
    3. Tak perlu buat blood test. Itu untuk international student sahaja.

      Delete
    4. One more... muet dijalankn dlm tempoh satu thon kita bljaq asasi ka ..... slepas tamat asasi? Tq bnyk2

      Delete
  71. Assalamualaikum abg, dalam offer letter dapat kolej kediaman ketiga so, nanti akan ditempatkan kat kolej kediaman 11 eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Ya. tapi untuk minggu orientasi, duduk dulu di kolej kediaman ketiga.

      Delete
    2. Thanks for replying and that answer :)

      Delete
  72. Salam. Utk borg yg prlu diisi memerlukan a few salinan. Jadi boleh ke kalau sy isi maklumat utk satu borg original dan salinan lain sy fotostat shj?? Dan no matrik tu ad pd surat tawaran di lmn web um ke atau di laman web upu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Cuba spesifikkan borang apa, kerana ada yg boleh dan ada yg tidak boleh.

      No matrik ada di surat tawaran asasi ipta. Kalau fizikal ada FAF kat depannya, kalau hayat ada FAH kat depannya.

      Delete
  73. Salam abang. Saya nak tanya boleh tak kalau saya tangguh dulu pembayaran yuran perkhidmatan yg rm869 tu. Sebab saya tengah tunggu tawaran ipg yg akan keluar awal bulan 6 ni. Kalau saya dapat ipg saya akan keluar dari um. Tapi kalau tak dapat saya stay um lah. So kalau saya dapat ipg saya rasa sangat membazirkan sebab duit yuran perkhidmatan tu nanti burn kan. Bayaran yuran perkhidmatan tu bukan angka yang sikit. Sekian :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Saya faham. Tapi sekiranya begitu, berhubung dgn pejabat pasum. Ini kerana penginapan pelajar semasa orientasi adalah bebayar juga. So kalau tak bayar, ada masalah dari segi wang di situ.

      Delete
  74. Salam nak tanye medical check up x ray x perlu buatkan..?? Pakaian semasa pendaftaran cmne ek.?? Camne nk jd hensem mcm abg??

    ReplyDelete
    Replies
    1. X ray tak perlu buat sebab itu untuk international student only. Pakaian semasa pendaftaran kolej 28 n 29 mei tu pakaian bebas n sopan.

      Delete
    2. Senang je, be yourself. InshaAllah hensem tu dtg.

      Delete
  75. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  76. salam . um tiap hari kena pakai formal ke ?

    ReplyDelete
  77. Salam bang, ada sikit kekeliruan tentang 'Surat Perjanjian Asasi' tu , lepas settle semua nak kena stapler Surat Perjanjian sahaja atau stapler kan sekali dokumen sokongan tu sekali (Borang pengakuan kewangan penjamin, IC penjamin, IC Pelajar) dan macam mana eh susunannya haha . Maaf sekiranya soalan berulang . Terima kasih ! (;

    ReplyDelete

Post a Comment